Första dagarna med nyheter på enbart Twitter

Jag experimenterar med att ge mig själv nya nätvanor under en vecka. Reglerna för mitt test finns här.

De första dagarnas erfarenheter, helt osorterade

  • Jag har helt slutat surfa på webben, eftersom jag – uppenbarligen och lite oväntat - styrs helt av mitt nyhetskonsumerande i surfvanorna. Självklart har jag läst artiklar på nyhetswebbar, men enbart i Twitterappens webbläsarfunktion. Den öppna webben dog dock i samma ögonblick jag inte ”fick” surfa nyheter
  • Engelska bröllopet var frustrerande att försöka följa eftersom de flesta mediasajter körde video och inte stillbild, och videon inte funkade i telefonen. Där blev hashtaggarna för bröllopet räddningen. Jag följde vigseln i textformat.
  • bin Ladins död inträffade då jag sov och då jag vaknade var de amerikanska twitterflödena redan inne på mer eller mindre skruvade vinklar. Men det var lätt att gå tillbaka i tidslinjen och få en väldigt fyllig bevakning som också var väldigt mångsidig. Här uträttade de stora instiutionsmedierna i USA (NYT, Time, CNN m fl) storverk.  Sveriges Radio stod sig bra i konkurrensen främst för att korrespondenterna kunde rapportera från relevanta områden.
  • Det går snabbt att tappa överblicken via twitter och snöa in på enstaka nyheter.
  • Alla twittrare i Sverige talar om samma sak, sen byter de ämne och så talar alla om det istället. Kanske för att det är en så homogen grupp?
  • Svenska twittrare retweetar ganska lite nyhetsstoff och desto mer kompisarnas _kvicka kommentarer.
  • Internationella twittrare retweetar opinionsdelarna från mediasajterna, kanske beroende på att amerikanska och brittiska krönikörer är lite vassare än svenska?
  • Jag följer nu 297 st, c:a dubbelt så många som i fredags. Ungefär hälften av de nytillagda är mediers autoflöden, hälften är svenska journalister. Augustin Erba rekommenderade mig att följa minst 700 för att få ”kollen” -  så jag tänker lägga till lite fler

Intressanta artiklar om nyhetsbevakningen via Twitter, senaste dagarna

Uppdatering tisdag eftermiddag:
Busted! Utan att tänka på det stod jag och drack ett glas vatten, och såg DN i ögonvrån. Nya Slussen, stod det. Det måste man ju bara läsa – men jag tänkte inte på att det innebar ett regelbrott.  Som tur var för mig kom Cecilia Djurberg in i rummet och stoppade mig innan jag hann läsa alltför långt. Papperstidningar är ändå lite förföriska.. och jag gjorde det helt omedvetet. Men det är lite beside the point, jag tidningsbantar inte utan försöker leva mig in i hur nån med andra medievanor tar del av information.
 
Slutsummering: Det sociala löpet
3 comments

  1. Kul experiment. Jag skulle nog rekommendera att följa ännu flera, jag har kommit upp i 800-900. Men det beror naturligtvis på hur aktiva twittrarna är.

    Vill du inte riskera att missa något är det bättre att göra grupper/listor med dina favoriter/vänner etc, eller vad du nu vill märka ut. Varje persons användning av twitter är ju lite unik, men jag släppte för ganska länge sedan det här med att ”ha koll” på hela flödet. För mig är det viktigare att se och hitta de nya roliga människorna och bloggarna än att ha full koll på någon sorts grundbevakning. Ser fram emot nästa rapport!

Kommentera

