Så byggs nätverk på Twitter och på Facebook – fem dagar in i Twitterexperimentet

Med två dagar kvar på experimentet att bara ta del av nyheter som jag kan få mig till livs via Twitter  så börjar  saker att klarna lite grann. Det blir en slutrapport efter helgen men redan nu vill jag dra några slutsatser.

Idag roade jag mig med att tänka på hur nätverk byggs. Jämför hur du bygger ditt nätverk via Facebook med hur det går till på Twitter.

  • Facebook är människan
    Facebook strävar efter att så mycket som möjligt likna det vanliga sociala mellanmänskliga utbytet. Nya tilägg till nätverket måste förhandlas och godkännas av båda parter. Vänner till dina vänner får förtur. Det finns en social tröghet inbyggd i systemet som också leder till att informationen du delar med dig av till dina Facebookvänner blir förhållandevis privat. Facebook lever på att skänka lite trygghet i den stora, stygga digitala världen. Det är paradoxalt nog inte ett ställe där du träffar särskilt många nya vänner. Även om man talar med nya människor så är det framför allt via kommentarer hos gemensamma vänner, som i det sociala livet AFK. Livet Facebook är slutet och på många sätt inåtvänt.
  • Twitter är nätverket
    Här har vi det flyktiga och snabbrörliga, som kontrast mot Facebooks tröghet. Nätverken är dubbelriktade och kan ökas eller minskas helt utan förhandling och på ett ögonblicks ingivelse. De kontakter som knyts och löses upp är helt befriade från de traditionella sociala konventioner som Facebook försöker emulera. Är du intressant kan du gå från 10 till 10 miljoner Twitterföljare på ett par dagar och sen tillbaka igen. (Fast tappet för den inte längre så intressante går förmodligen något långsammare.)
    Uppmärksamheten på Twitter är inte ömsesidig. Den som följer många har inte nödvändigtvis de flesta av dem som egna följare. Nätverken är transparenta och överlappar varandra på ett konkret sätt. Ditt inre nätverk är dem du följer. De som följer dig ensidigt ingår i ditt  yttre nätverk eftersom de genom att läsa vad du skriver har en chans att reagera på något du skriver eller retweeta dig. Varje gång de gör det är det också en inbjudan till dig att lägga till dem i ditt inre nätverk. Utanpå allt det här finns det inre och yttre nätverket till dem du följer – människor vars namn du ser i konversationer dagligen, och i retweets, tills dess att du blir tillräckligt intresserad för att klicka på dem och kanske lägga till dem bland dem du följer. Det blir alltså minst tre lager av nätverk som varje twittrare ingår i. Här finns en hierarki där den som är intressant för en som du är intresserad av med stor sannolikhet blir synlig för dig på kort tid.  Uppmärksamhet föder uppmärksamhet. En retweet kan få en snöbollseffekt både som journalistiskt knäck och som socialt smörjmedel. Det går också att ta del av delar av konversationer på ett sätt som gör det kristallklart (och smärtsamt) tydligt vilket övertag de som sitter på rätta kontaktnätet har framför dem i periferin.

Det snabbrörliga och transparenta är det viktiga och verkligt nya med Twitter. Den stora skillnaden mot Facebook är att där Facebook skapar trygghet med hjälp av upprätthållandet av existerande nätverk så skapar Twitter dynamik genom att uppmuntra till uppkomsten av nya nätverk som lägger sig som lager ovanpå de gamla. Centrum på Facebook är alltid du själv. Centrum på Twitter kommer alltid att vara i rörelse.

På så vis är Twitter som princip långt intressantare än Twitter som produkt, eftersom den behandlar sina användare inte som människor av kött och blod (som Facebook gör på ett ganska sentimentalt vis) -  utan som noder i en tredimensionell väv av nätverk. Twitter är internets logik praktiserat på individnivå. Den som lär sig skapa och behålla attention på Twitters villkor skaffar sig samtidigt nyckeln till att skapa och behålla attention i den digitala medievärlden i stort. Detta alldeles oavsett hur det kommer att gå för Twitter som företag, och alldeles oavsett om den svenska tweetosfären nånsin kommer att bli större än mediebranschen.

Slutsummering: Det sociala löpet

About these ads

3 comments

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s