Tips till dig som försöker förstå tekniktrender

Inget är som oönskade goda råd, eller hur? Här är i varje fall några råd till dig som inte är utvecklare, webbdesigner eller har något annat utvecklingsrelaterat jobb, men som ändå måste förstå olika tekniktrender för att kunna ta beslut i ditt jobb. Se det som en kom-ihåg-lista då olika medier skriver braskande rubriker om tekniktrender.

En trend är det när en grupp människor börjar göra något, inte när de slutar göra något.
Folks engagemang och vakna tid slutar inte bara att tas i anspråk, utan fokus flyttas. Det är först när vi fått syn på det nya fokuset som vi har hittat trenden.

Problematisera generella kategorier som ”appar” eller ”webb”. De kategorierna har ofta kommit till som samlingsnamn av marknadsföringsskäl, eller som klatschiga rubrikord i media. För att förstå varför vissa saker blir populära vid en viss tidpunkt, måste du gå djupare än så.

Om vi tar exemplet med ”appar” så kan man diskutera appar kontra ”webb” på följande vis:

  • Vilka typer av appar finns det? (T ex ”sociala medier”, ”musik”, ”nyheter”)
  • Hur skiljer kategorierna sig åt? Vad har de gemensamt med appar av andra kategorier?
  • Vad har appar i en viss kategori för fördelar och nackdelar jömfört med tjänster som inte är appar, t ex webbsidor i mobila browsers?
  • Pröva påståenden som att ”appar är på väg ut” eller ”alla måste ha en app” utifrån de fördelar och nackdelar som de olika typerna av appar har, så börjar du till slut också kunna förutsäga vad som blir nästa steg.

Andra begrepp du kan problematisera på samma vis: ”Mobiltelefoner”. ”Dator”. ”TV”.

Akta dig för gamla siffror. Användningen av olika tekniker förändras snabbt. 2010 använde endast 11% av befolkningen mobilen för att lyssna på musik och radio strömmat. Bara ett år senare, 2011, så hade siffran stigit till 31%. Ser du analyser som baseras på siffror från 2008/2009 är de förmodligen helt överspelade idag.

Ifrågasätt early abandoners. Ingen vill vara sist med det senaste, idag. Bland oss i mediabranschen finns en skräck för att (åter) hamna i det mediala och tekniska kölvattnet och se alla andra stäva mot den ljusnande framtid. Därför är det förhållandevis många trendspanare in spe som hävdar att olika hajper och trender är över. De har förmodligen rätt om de hävdar att sötebrödsdagarna är över för spelet Farmville, men om du inte hade tänkt investera i just Farmville kan du inte använda den informationen till särskilt mycket. Om någon däremot säger ”Folk har slutat spela Farmville, och istället spelar de Wordfeud och Angry Birds” blir det genast mer fruktbart.

Beteenden förändras, behoven gör det inte. Varje gång Facebook får ett hack i användarkurvan så hävdas att nu är hajpen över, nu kommer Facebook att bli nästa Myspace. Men det fanns mycket specifika skäl till att Myspace en gång i tiden förlorade mot Facebook. En användare besöker en tjänst för att tjänsten upplevs på vara bäst på att tillfredställa ett behov som användaren har. Alla användare har inte samma behov, men succéer är ofta ganska tydliga med vilket behov hos användaren som är kärnan i deras verksamhet. I Myspacefallet så var det en majoritet av användarna som hängde där för att hålla kontakten med sina vänner. I samma ögonblick som det kom en annan tjänst som användarna ansåg uppfyllde det behovet bättre, så lämnade de Myspace och flyttade till Facebook.

Idag har Facebook en stor användarbas, och frågar man den så kommer förstås människor att ha olika behov som de anser att Facebook är bäst på att tillfredställa. Många håller kontakten med sina vänner där. Andra vill marknadsföra sin verksamhet. Ytterligare andra vill bara vara trendiga. Varje tjänst som aspirerar på att konkurrera med Facebook måste alltså uppfylla minst ett av dessa huvudbehov på ett bättre sätt. Det är inte en slump när stora migreringar av användare sker mellan tjänster: det handlar om våra grundläggande mänskliga behov: social samvaro, bekräftelse, pengar och identitet. Då Facebook en dag tappar mark kommer det förmodligen att vara ett av behoven där de inte längre är bäst. Då lämnar just de användarna.

Vilket behov uppfyller din tjänst allra bäst?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s