Bakom EU-kulisserna (Polen igen, soooorry!)

Häromveckan ironiserade jag om att Daffyd (den feta fjollan (jag är också nåt åt det hållet så jag säger det med kärlek)) inte får visas i polsk TV. Då anklagade en läsare mig för rasism mot polacker. Så förlåt mig, men här ger jag mig på Polen igen. Tänker så klart på att Tvillingarna President och Premiärminister hade som krav att Polens röstantal i EU skulle baseras på ett hypotetiskt befolkningsantal baserat på att Andra världskriget aldrig hade inträffat. 66 miljoner invånare beräknade de att Polens befolkningsmängd skulle uppgå till idag om inte nazisterna hade funnits.

Konstigt nog erbjöd de sig inte att lämna tillbaka de delar av Tyskland som Polen fick som en följd av Andra världskriget. Jag har heller inte hört om Storbritannien begärde att få tillbaka sitt Imperium med samma motivering. Förmodligen inte.

Till sist blev det ändå något sorts fördrag, även om det verkar urvattnat till blaskighetens gräns. Vill man veta lite mer om vad som hände bakom kulisserna kan man läsa två utmärkta artiklar från New York Times som beskriver franske presidenten som den som räddade festen:
http://www.nytimes.com/2007/06/23/world/europe/23cnd-europe.html
http://www.nytimes.com/2007/06/25/world/europe/25europe.html

Publicerat av

Henrik

Bloggar om bland annat science fiction på rymdfilm.wordpress.com och medier på tornberg.wordpress.com. Bor i Stockholm/Sverige/Europe.

Kommentera

