Botgörarne – minns ni Qattmimsans Queermanualer?

Vi skola göra bot i de ensamma skogarna.
Vi skola tända enstaka ljus över hedarna.
Vi skola resa oss – en efter en.
När en gång vi likna varandra som syskon
i kraft och förnämhet –
då gå vi till folket.

(Edith Södergran)

På tal om arga bögar: Dikten här ovanför läste jag första gången på den märkliga och arga Queermanualerna, en site gjord av två riktigt engagerade bögar som skulle få upphovsmännen till boken Bögjävlar att framstå som Kindergartenungar om de någonsin möttes i en celebrity death match. Manualernas författare kallade sig för Qattmimsan: en märklig varelse som var en symbios av de två olika upphovsmännen, Qatten och Mimesis (deras irc-namn). Queermanualerna var  militant queera och förespråkade att vi som är bögar har en plikt att inte hemfalla åt heteronormativitet. Hellre då som i Södergrans dikt helt avskärma oss från samhället och sedan återvända dit i kraft och förnämhet.

Queermanualerna agerade i samma andra som queermanifestet i New York: våra liv är i fara om vi assimilerar oss. Det är vår plikt att vara fjolliga, skräniga och antihetero. Vi ska inte eftersträva att få gifta oss. Eftersom de var manualer fanns det förstås instruktioner om hur vi kan leva våra liv queer. Alltid med en surrealistisk twist. Jag minns t ex datorljuden man kunde ladda ner: Ljudet av tjejer som sjöng ”Goooing to the chapel and we’re, goooonna get maaaarrieeed..” följt av maskingevärssalvor.

Bara några få fragment av Queermanualerna finns kvar på http://www.qatten.com/qm.html
Bland annat ett utdrag från irc-chatten #gay.se som var ett gaycommunity innan det fanns gaycommunities på webben. Det var där Qatten och Mimsan smälte ihop till Qattmimsan (undertecknad är också med, som ”Robin1”). Datumet var 970627. Citat: ”

Qattmimsa: Vem tycker ni är gosigast, Peter Jöback eller Ulrike Meinhof????

Minnet av Queermanualerna bör leva kvar, så här i Bögjävlartider.

Publicerat av

Henrik

Bloggar om bland annat science fiction på rymdfilm.wordpress.com och medier på tornberg.wordpress.com. Bor i Stockholm/Sverige/Europe.

10 reaktioner till “Botgörarne – minns ni Qattmimsans Queermanualer?”

  1. Haha, jag samarbetade en del med en av de unga arga på den tiden det begav sig, vi hade bland annat en del intressanta bilddiskussioner.

  2. Jodå, visst minns jag Qattmimsan!
    Kul att det finns fler som gör det!

    Jag har skrivit lite om Qattmimsan i min blog http://phittan.blogspot.com/

    Någonstans bland mina papper finns delar av queermanualerna utskrivna och sammanställda i en liten handbok som en kompis gjorde. Han kallade den ”FAQs for fags”. Jag ska leta upp den och citera manualerna i min blog så snart jag kan.

    Länge leve minnet av Qattmimsan!
    Det är sorgligt att queermanualerna försvann ur folks medvetande i bruset av Calle Norlens bok ”Bög så funkar det”. Don Kulick har fått hela äran för queerteorins införande i Sverige, men jag är ganska säker på att Qattmimsan var den första, den värsta och den absolut bästa queeraktivisten i Sverige.

    //Phittan

  3. Qatten och Mimsan (som alltså ingick symbois och bildade Qattmimsan) var nåt så ovanligt (för Sverige) som passionerade queerförespråkare. Queer blir lätt akademiskt och trist annars.

  4. Ja, jag vet vilka de är.
    Jag har hittat ”Facts for Fags” ( inte ”FAQs” som jag tidigare trodde).
    Min plan är nu att försöka få fram så mycket som möjligt av de ursprungliga queermanualerna, och återföra dem till varelserna bakom varelsen Qattmimsan.

    /Din Phitta

  5. Kära Phitta!
    Ett berömvärt initiativ!

    Den du bör kontakta heter PATRIK men kallas för Paddy. Han hade servern där manualerna låg. Och domänen paddy.nu som inte längre verkar svensk. Men för det behöver inte innehållet på hans servrar vara borta.

  6. Kära nån, låt den gamla haggan sova sin ginindränkta sömn! 😀
    Skriv nytt istället – jag lovar att det behövs. Det är en annan tid nu.
    Kulick och queerseminariet i Sthlm var igång innan honodjuret, men de gick nock aldrig att nämna på samma dag.

    /F

  7. Mjo, den e-postadressen tillhörde mig, fast den upphörde existera någon gång i mitten på 90-talet 🙂

    Texterna finns kvar, dock inte uppslagsboken.

    Men om det är någon som vill ha tag i texterna får ni prata med Qatten och Mimsan. Qatten finns på ovanstående adress, och Mimsan på http://web.mac.com/bfritz/Fritz/.

  8. Hittade nyss det här blogginlägget igen efter en massa år, och tog en titt bland mina gamla filer, och allting finns faktiskt kvar. Skall nog ta och dumpa över allt på Mimsan…

Kommentera

