Konst med bidrottningen från La cage aux folles 2

Jag köpte en gulrandig tröja i Århus [Aarhus] för att bli sexig och snygg, men eftersom jag ätit så mycket och tränat så lite i Afrika ser jag mest ut som fjollan i amerikanska La Cage Aux Folles 2,  när han klär ut sig till bidrottning. 

Aros, Århus

Hur som helst är AROS (Århus konstmuseum) faktiskt väl värt ett besök. Mest spektakulär är förstås skulpturen på bilden. Den är ”Life like” i ordets rätta bemärkelse. Varje liten detalj på pojken ser ut som den skulle göra på en riktig kille, men förstås i gargantuiskt format. Han sitter där, skrämd? skäms han?, i hörnet i en jättetrapphall och blir därför i sammanhanget mycket liten, trots sin storlek. Fann den säkert så fascinerande eftersom jag definitivt har en liten pojke inom mig som ibland känner sig som den här pojken. Skulpturen heter boy av Ron Mueck och är fem meter hög.

De Nio rumAnnars gillade jag De Nio Rum, i källaren. Ljud- och ljusinstallationer av nio konstnärer i nio rum. Skrämmande bitvis, kul bitvis.

Århus är en charmerande stad. Sliten industristad och modern storstad samtidigt. Lite som Manchester möter ett idealiserat Göteborg.

Publicerat av

Henrik

Bloggar om bland annat science fiction på rymdfilm.wordpress.com och medier på tornberg.wordpress.com. Bor i Stockholm/Sverige/Europe.

Kommentera

