Way to go, Anders och Petter + Judar, dvärgar och bögar

Uppdatering: Så här var talet: recension

Anders Selin har varit ordförande i Stockholm Pride och i RFSL-förbundet. Han är alltså tungviktare i gayetablissemangssammanhang. Han har också samma syn på Glenn Hysén som jag. Idag publicerar han en debattartikel i DN med den talande titeln Vi vill inte se Glenn Hysén på årets Pridefestival. Tack för det Anders! Här är en del av artikeln:

Den senaste veckan har jag kunnat läsa i intervjuer att Glenn Hysén står kvar vid vad han sade och gjorde för sex år sen. Då som nu sade han att ”den jäveln måste ha varit sjuk i huvudet”.

Lystring, lystring alla ni i omklädningsrummen! Det är okej att slå ner någon om han är sjuk i huvudet, hör jag budskapet som ekar ut över Tantolunden.

Varför är en man ”sjuk i huvudet” när han gör närmanden mot en annan man, må så vara att det är på en offentlig toalett? Och är det bara när män tafsar på män som det är sjukt? Om en kvinna tafsar på en man, vad säger Hysén då? Är det också att vara ”sjuk i huvudet”? Och jag undrar om en kvinna hade blivit misshandlad om hon gjort samma sak? Den frågan ställde jag för sex år sedan när jag var förbundsordförande i RFSL. Då fick jag inget svar och Hysén har inte gett något svar på den frågan nu heller.

Petter Wallenberg, en av männen bakom Bögjälvar, är också inne på samma linje. I Aftonbladet idag skriver han i mångt och mycket det jag själv redan pekat på: vad tänkte Pride när de bokade Hysén, om de överhuvudtaget tänkte.

Vill heller inte undanhålla er dagens Glenn Hysén-citat(från Stockholm City måndag 30 juli 2007)
City:Varför är det så hårt snack i omklädningsrummet?

– Så har det alltid varit, kommer alltid att vara. Det kommer du aldrig få bort men visst kan det bli bättre. Det är ju inte så att du bara skämtar om bögar, du skämtar om allt. Katastrofer, om judar, om dvärgar och alla. Det är inte frågan om att man tycker illa om någon för det. Rätt eller fel, jargongen är sådan bara. (Glenn Hysén)

Det här är så kul. Judar, dvärgar och bögar! ”Man” i Hyséns värld är med andra ord varken jude, dvärg eller bög. De är De Andra som den homosociala situationen kräver att man tar avstånd från för att stärka den egna gemenskapen. Det är nästan så jag ångrar mig: släpp in Hysén på Pride men ställ ut honom i en bur som ett utmärkt exempel på Homo heterotjockskallensis.
Vi får se vilka ändringar Hysén gör på onsdag.

Publicerat av

Henrik

Bloggar om bland annat science fiction på rymdfilm.wordpress.com och medier på tornberg.wordpress.com. Bor i Stockholm/Sverige/Europe.

4 reaktioner till “Way to go, Anders och Petter + Judar, dvärgar och bögar”

  1. Nåja, Hysén kanske inte alltid väljer sina uttalanden med större eftertanke men är inte Anders Selins artikel i DN ändå lite väl pinsamt skriven? Anders väljer att enbart se en sida av Glenns uttalanden. Att Glenn tycker att det är förjävligt om någon fotbollsspelare skulle lägga av med sin sport pga elaka skämt i omklädningsrummet nämns inte alls. Om händelsen på toaletten utspelade sig enligt Hyséns beskrivning så förstår jag reaktionen, oavsett om det varit en kvinna som tafast på en man, en kvinna på en kvinna, en man på en kvinna eller en man på en man. Om någon, för mig okänd person, gick fram och tog tag i mitt skrev på en offentlig toalett så skulle jag reagera oerhört kraftfullt, instinktivt och direkt. Jag tror att det är väldigt få som i det läget skulle be personen att släppa och ”lägga av”…

    Incidenten på toaletten har fått alldeles för stor uppmärksamhet. Vad vet vi egentligen om den? Var den tafasande mannen verkligen homosexuell eller var han ett psykfall som Glenn hävdar? Som jag tidigare antytt så tycker jag att den frågan är irellevant och att det aldrig borde vara det som styr debatten… Det finns ju idioter och trevliga personer bland alla sorters människor.

    Hoppas nu att Glenn kan hålla sig från att spotta ut fler grodor ur munnen under sitt invigningstal – och att diskussionen istället går över till vad man kan göra för att fler personer kan känna sig hemma inom idrotten om det är det de vill!

  2. Anders Icke-Selin: Toahistorien är onekligen en skitsak (!) men visst är den relevant att ta upp till diskussion med anledning av att Pride bokade Hyskan att tala? Och egentligen är det först idag som debatten blivit en officiell mediadebatt i och med Anders S och Petters artiklar – annars är det ju mest jag som hållit på och gnatat i ett par veckor tillsammans med några andra bloggare.

    Däremot håller jag helt med dig om att vi skulle kunna komma mycket längre och snacka om intressantare aspekter av problemet homofobi i idrotten. Där har ju Glenn själv bjudit på bra material nu: skämten i omklädningsrummen. Är det nåt man får ta som en man och le åt eller kan man förändra de där attityderna så att bögar, judar och dvärgar* kan känna sig hemma i idrottsrörelsen också?

    *dvärgar kan möjligen av fysiska skäl ha lite trubbel att spela i lagsporter, antar jag i alla fall. Men såväl bögar som judar borde inte ha några problem att bli bra fotbollsspelare.

  3. Zarkow: Din fråga är felställd. Man kan väl vara både offer och förrövare samtidigt. Det tycker jag såväl Glenn som Tafsaren är i den här historien. Och ingen av dem bör invigningstala på Pride. Varför inte ställa Magnus Hedman på scen i stället?

Kommentera

