Katten på råttan, råttan på repet

Det var nära att det i bästa fall naiva förbudet att lämna blod för män som har sex med män togs bort hösten 2006. Socialstyrelsen ansåg redan då att ett förbud var otidsenligt och byggde på en förlegad 80-talssyn på HIV. Då slog landstingen bakut och livstidsförbudet kvarstod. Nu i samband med Pride rapporteras det att Socialstyrelsen åter ska utreda, uppenbarligen är de inte nöjda med att en stor grupp som vill lämna blod inte får.

Blod

Följande grupper får inte lämna blod idag, enligt DN:

  • Män som har eller har haft sexuellt umgänge med en annan man.
  • Kvinnor som har eller har haft sexuellt umgänge med en man som har eller har haft sexuellt umgänge med en annan man.
  • Personer som missbrukar eller har missbrukat droger intravenöst och utanför hälso- och sjukvården injicerat sig eller låtit sig injiceras med narkotika, anabola steroider eller något annat preparat.
  • Personer som har eller har haft sexuellt umgänge i utbyte mot pengar, droger eller annan ersättning.

Varför är det då så knäppt med ett förbud? Jo:

  1. Det bygger på att alla vet vem deras partner i sin tur haft sex med. En kvinna som är ihop med en bisexuell kille men inte vet om att han är bisexuell är alltså egentligen utesluten från blodgivning. Men det vet hon inte om. Detta är den främsta invändningen: det bygger på en syn på sex som inte är tidsenlig.
  2. Det utesluter äldre män som kanske på 60-talet, innan AIDS, hade sex med andra män men inte efter det.
  3. Det utgår inte från riskbeteende (osäker sex) utan från sexuell läggning. Dvs om du är en heterosexuell kvinna som har samlag med män utan kondom får du lämna blod. Är du en homosexuell man som har säker sex (t ex ömsesidig onani) med andra män är du utesluten på livstid. Vem av dessa två exempel är det som uppvisar ett riskbeteende, egentligen?
  4. Man stannar vid en kvinna som har haft sex med en man som har haft sex med en man. Men en man som har haft sex med en kvinna som har haft sex med en man då? Då är det helt riskfritt, eller?
Publicerat av

Henrik

Bloggar om bland annat science fiction på rymdfilm.wordpress.com och medier på tornberg.wordpress.com. Bor i Stockholm/Sverige/Europe.

2 reaktioner till “Katten på råttan, råttan på repet”

  1. Hej Tornberg!

    Jag heter David Johansson och går gymnasiet i Uppsala. Jag har läst lite på eran hemsida och det verkar väldigt intressant.
    Jag håller på och skriver ett projektarbete om Intelligent Design, en teori om att världen är ett resultat av en Intelligent Designer. Inom Intelligent Design så talar man om blodkrppar som bevis för Intelligent Design. Jag har därför tänkt skria en dle om blodkroppar i arbetet. Jag behöver bilder till texten, och för bilderna så måste jag ha tilstånd att använda dem. Jag läste din sida, och såg bilderna du har på den.

    Jag undrar om jag skulle kunna få använda bilden på blodkropparna och använda i mitt arbete, eller om jag skulle kunna få köpa den till ett rimligt pris?

    Det skulle vara väldigt hjälpsamt för mitt arbete!

    tack för er hjälp!
    Mvh David
    mr_djcool@hotmail.com

  2. Hej David, det är inte min bild så jag kan bara säga att använd den du om du vill, det har jag inga synpunkter på.

    Att blodkroppar skulle vara ett bevis för intelligent design var dock det dummaste jag hört. Kroppens sinnrikhet har inget med intelligent design att göra, utan det handlar om det naturliga urvalet. Intelligent-design-förespråkare brukar ofta sätta sin teori mot ”slumpen” men så är det inte. Att kroppen fungerar som den gör beror på att det naturliga urvalet lett fram till de funktioner vi ser idag. Mindre väl fungerande lösningar på kroppsliga funktioner och problem ser vi inte helt enkelt för att dessa lösningar inte överlevt. Det är fantastiskt nog utan att man skulle behöva blanda in Gud.

Kommentera

