Ni vet att hon är galen, va?

Efter den intensiva debatten om Bögjävlar vs. Destroyer i somras kände jag att det var dags att få ändan ur vagnen och läsa Sexual Personae av Camille Paglia. Oscar Swartz betraktar den som vore den skriven av gudomlig inspiration, Karl har tagit titeln till sin famösa lilla tidning från den och till och med Stefan Ingvarsson hävdas gilla den. I själva verket har de ”flesta” redan läst den, eller?

Känner förstås till Paglia sen tidigare. Har läst hennes snärtigt tvärsäkra krönikor på Salon en gång i tiden och även intervjuer med henne som finns på nätet. Har också poesisamlingen ”Break, Blow, Burn”. Men alltså inte denna Bok som haft så djupgående effekt på framför allt bögar i min omgivning. Så jag traskade ner till Hedengrens där den inte fanns inne, men jag fick löfte om ett sms då den kommit in. ”Yeah, right” tänkte jag och beställde den på Amazon. Samma dag som jag hämtade ut boken på posten kom smset från Hedengrens. Nästa gång köper jag hos er, jag lovar!

Hur som helst, jag har nu börjat plöja denna tegelsten. Är på tredje kapitlet. Okej, det är ett fascinerande och maniskt myller av koncept, halvkävdna teorier och referenser bakåt och framåt i texten. Paglia är ingen stor stilist (eller hade i alla fall inte blivit det än, ”Break, blow, burn” är klarare i tanken och genomförande) men hennes språk är sensuellt, mustigt, omskakande. Hon formligen vältrar sig i adjektiv och metaforer vilket gör läsningen till en mycket sinnlig upplevelse.

Det slår mig också att Paglia tydligt är spritt språngande galen. Möjligen – troligen – på geniers vis. Kanske på en manodepressivs maniska vis där allt tycks uppenbarat för den maniske i bländande klart ljus. Hon drivs av en vision som måste vara smärtsam att få och försöka förmedla. Sexual Personae är bitvis kristallklar i sin analys, bitvis oändligt flummig och kaotisk. Och omöjlig att lägga ifrån sig.

Hittills har jag alltså bara hunnit läsa inledningen, om Egyptens skapande av ”det västerländska ögat” samt Grekland. Återkommer då jag avslutat boken. Noterar dock att Paglias kunskap om mytologi, eller åtminstone den berättelse om forntida folks världsbild som hon vill förmedla i boken,  är en smula naiv. Det är mycket 1800-talsromantisicm över återgivningen av egyptisk och grekisk mytologi. Nu funkar det ändå eftersom hennes analys framför allt ligger på ett symboliskt/arketypiskt plan (i sig ett 1800-talsfenomen) men man ska nog akta sig för att tro att man får veta något om verkliga forntidsmänniskors verkliga liv. Paglia tecknar konstens historia (vilket hon också säger, ska medges) men framställer det som om hon har en profetisk inblick i forntidsmänniskans inre liv. Hoppas det blir lite mer stringent då vi närmar oss vår egen tid.

Paglia anklagas ibland för att vara reaktionär och det stämmer naturligtvis. Men hon är inte reaktonär över hela linjen utan bara oerhört elitistisk. I vissa stycken är hon progressiv. Det är kanske därför hon fascinerar så?

Publicerat av

Henrik

Bloggar om bland annat science fiction på rymdfilm.wordpress.com och medier på tornberg.wordpress.com. Bor i Stockholm/Sverige/Europe.

10 reaktioner till “Ni vet att hon är galen, va?”

  1. ”Sinnlig” — jag dör Henrik. Haha.
    (Utveckla gärna kombon reaktionär, elitisk och progressiv — och gör gärna din egen definition av begreppen.)

  2. Sinnlig är ett bra ord, kääära Denise. I det här fallet menar jag att hon gillar att beskriva dofter (det formligen stinker kroppsvätskor om vissa avsnitt) och fysisk beröring (det är mycket slem och gyttja – som man med lite inlevelse känner klafsa kring sina fötter).
    SÅ himla töntig är formuleringen inte 🙂

  3. Jag har förresten hunnit till Wordsworth. Ett trist kapitel (eftersom hon tycker han är en mes). Men det har varit mycket ”inspirerande” på vägen. Sade är så sinnlig.

    Ska utveckla det där med hennes reaktionära progressivitet.

  4. Ja — den reaktionara progressiviteten later synnerligen intressant.
    Nu alskar jag ocksa ordet mes.
    Mes, inspiration, sinnlig, njuta och tekopp.

Kommentera

