I skuggan av Tornbergs klocka

Varje morgon promenerar jag över en av Stockholms vackraste platser, Nybroplan. Det är en stor förmån. Den är vacker på det klassiska, ärkeborgerliga vis som man kan se utomlands i kontinentala städer men som i Sverige är rätt ovanligt. Det märks att det plöjts ner pengar här. Nybroplan har grace.

Först passerar jag auktionshusen, där uppstickaren Uppsala Auktionskammare (med hemvist på min gamla barndomsgata) hyr ett minimalt kontor bredvid de stora drakarna. Kommer ut på den öppna platsen och ser Djurgårdens och Strandvägens tinnar insvepta i mjuk höstdimma. Snorungar hoppar och leker på det fascinerande Wallenbergmonumentet (de svarta korvarna, japp, jag gillar dem) medan en tuggummituggande fröken tittar på. Har egentligen lust att fråga Fröken om hon ens vet att det är ett monument ungarna slåss på, men låter bli. Lägger handen på den stenglob som placerats som ett komplement till korvarna, med en rak linje ända in till synagogan.

Tornbergs klockaSen kommer jag till naturbilderna i megaformat som bildar en gatuutställning. Tittar till turisterna. Passerar klockan som min farfar intygade är tillverkad av en avlägsen släkting till oss, en gång för länge sen. Undrar fortfarande om han hittade på det för att göra mig glad.

Guldstatyerna utanför Dramaten glänser i dimman. Men ännu mera glänser Margareta Krooks näsa. Det är den alla tar på, tydligen, för att känna hennes värme. Margareta värmer även min morgon. Ingen saknar Persbrandt.

Sen kommer 76:an.

Publicerat av

Henrik

Bloggar om bland annat science fiction på rymdfilm.wordpress.com och medier på tornberg.wordpress.com. Bor i Stockholm/Sverige/Europe.

En reaktion till “I skuggan av Tornbergs klocka”

  1. Vad jag vet och hört är att min mormors bror Carl Oskar Rudolf Jurlander lärde sig till urmakare
    hos Tornberg skola.Hade sedan urmakeri på Brunkebergstorg. Han var född 1862.
    mvh Ebon.

Kommentera

