Ett ord om dan håller doktorn i stan

creed

  1. That which is believed; accepted doctrine, especially religious; a particular set of beliefs; any summary of principles or opinions professed or adhered to.
  2. A reading or statement of belief that summarizes the faith it represents; a definite summary of what is believed; a confession of faith for public use; esp., one which is brief and comprehensive.

Jag har bestämt mig för att lära mig ett nytt engelskt ord om dagen. Dagens är creed. Hade jag gillat bandet med samma namn hade jag nog tagit reda på det för länge sen. Nyfikenheten väcktes av att det kommit ett nytt dataspel som heter Assassin’s creed. Som jag satt och funderade på om det är baserat på Robin Hobb’s halvokej fantasyböcker. Just fantasylitteratur, som jag läste väldigt mycket som ung, är en outsinlig källa till konstiga engelska ord, då författarna ofta försöker sig på arkaismer i sann tolkienanda. Jag minns mycket väl då jag besökte min kusin Nina i London då jag var 16 år gammal och för första gången besökte scifi- och fantasybokhandeln The Forbidden Planet på New Oxford Street. Det var som att komma till himmelriket för en nördig svensk. Där köpte jag en bok som innehöll ordet ”vista” [utsikt] och jag frågade Nina vad det betydde. Hon skrattade lite och förklarade betydelsen, men påpekade att ordet knappast används idag. Jag sorterade det därför under avdelningen för värdelöst vetande. Inte förrän häromåret plockade jag fram ordet igen, i samband med att världens största mjukvaruföretag släppte ett operativsystem med det namnet.

Nu väntar vi på att Apple kallar nästa uppdatering av Mac OS X för ”Creed”. När kattdjuren tagit slut, alltså.

Publicerat av

Henrik

Bloggar om bland annat science fiction på rymdfilm.wordpress.com och medier på tornberg.wordpress.com. Bor i Stockholm/Sverige/Europe.

Kommentera

