Är det Hästapo?

Jag har precis börjat läsa Karl Gerhard – med kvickheten som vapen av teatermannens son tillika kompanjon, Per Gerhard. Gerhard (Karl då) är liksom något i utkanten av min bildning. Säger jag namnet för mig själv ser jag en hög hatt och hör för mitt inre öra honom överdrivet sjunga ”mockaskorna har han på’sse’….”

Men jag känner ju också till den Ökända hästen från Troja. Och när det blev tema i höstens Svenska Nöjen i P1 och det samtidigt vart Zarah Leanderjubileum kändes det som det var dags att flytta Karl Gerhard från periferin till centrum för uppmärksamheten ett slag. Jag började igår med 30-talet och är nu framme just vid den Ökända, en historia som fascinerar. Alla känner ju till att texten var kontroversiell under kriget, men vad jag faktiskt inte visste var att Per-Albin Hansson själv ringde upp Karl Gerhard och sa att DOM (tyskarna) var arga och krävde att numret skulle strykas.

– Anser excellensen att det är lämpligt att på detta sätt underrätta svenska folket att vi har en tysk regering? kom svaret.

Numret framfördes igen samma kväll och därpå utfärdades en order från polisen att Hästen inte fick framföras på grund av att den var förargelseväckande. Ändå sjöng Karl Gerhard den igen. Då ringde polischefen Zetterkvist upp och jag citerar åter boken:

– Är det Hästapo? frågade Gerhard.

– Mycket lustigt, sa Zetterkvist. Men ikväll blir det olustigt, för Folkan ska stängas.

Den kvällen satt polisen i publiken. Hästen rullades in på scen och Karl Gerhard kom in. Men istället för att sjunga sången läste han upp papperet med förbudet att framföra kupletten.

Gastkramande. Boken är ö ht välskriven och underhållande. Rekommenderas till alla som inte redan är Gerhardexperter, vilket jag vet att många puggor är. Men kanske inte just du?

Publicerat av

Henrik

Bloggar om bland annat science fiction på rymdfilm.wordpress.com och medier på tornberg.wordpress.com. Bor i Stockholm/Sverige/Europe.

Kommentera

