Gatuvåld som Hötorgskonst

Minns ni bilderna med gråtande barn som tanter hade på väggen på 70-talet (säkert innan också, men knappast efter?). Hötorgskonst kallades det, fick jag som liten pilt lära mig. Känsloporr var det.

Idag har vi annan känsloporr, och ett av de värsta exemplen hittade jag på Stockhome på Kungsgatan häromdagen. Det är en kalender av fotografen Caroline Roosmark som i vanliga fall heter Årets kvinnor och män, där kända svenskar förekommer på fantasifulla bilder. Men i år pryds kalendern av en ung, solbränd man liggandes i poolen. Han har inga kläder på sig och tittar med stora bruna sängkammarögon rakt på betraktaren. Ett kaxigt småleende spelar över läpparna, som bara en ung kille kan le. Det är Riccardo, som blev mördad på Kungsholmen.

Ursäkta mig, men jag blir väldigt provocerad av det här. Jag kände inte Riccardo, och jag känner ingen som kände Riccardo. Varför ska jag ha honom på väggen – en bild som dessutom clashar totalt med det antivåldsbudskap som det är meningen att jag ska ta till mig? Vad är det meningen att jag ska känna? Ska jag bli ledsen för att han var så ung och snygg och rik, och sen dog så meningslöst? Skulle han fått en egen kalender om han varit lika ung men ful, kriminell och fattig? Vem gör kalendrar när inte föräldrarna till offren umgås med medieeliten?

Jag blir också jävligt förbannad i förväg för att det definitivt inte är comme il faut att skriva såna här texter. Jag är ju inte bekant med offret, varför ska jag då yttra mig? Jo, just för att jag inte är bekant med offret men ändå förväntas ha en bild av honom på väggen, pinupstylee, och sitta där och begrunda livets olyckor. Låt mig slippa.

Mordet på den här unge mannen är djupt tragiskt. Men kalendern understryker inte det, utan är ett oerhört smaklöst trivialiserande av hela affären. Det är känsloporr. Det är gråtande barn i motljus, anno 2008. En snaskifiering av mänskligt elände.

Här är bilden. Den är hämtad från http://www.roosmark.com och hela bilden är en shapshot av hemsidan. Du kan säkert beställa kalendern där. Själv orkade jag inte stanna kvar för att ta reda på det.

Kalenderframsida

Publicerat av

Henrik

Bloggar om bland annat science fiction på rymdfilm.wordpress.com och medier på tornberg.wordpress.com. Bor i Stockholm/Sverige/Europe.

En reaktion till “Gatuvåld som Hötorgskonst”

Kommentera

