Gud, jag står inte ut!

”Regnbågsmässan är en färgstark gemenskap med homo- och bisexuella, transpersoner och alldeles ovanliga heterosexuella som firar mässa tillsammans i Sofia kyrka. ”

Herren är min herde, mig skall intet fattas, han låter mig vila på gröna ängar;

”Vi ställer oss frågorna: Är blod alltid tjockare än vatten? Vem har rätten att definiera begreppet Familj? Vi väljer att ta oss rätten att göra det själva. Den valda familjen – inspirationen hämtar vi både ur Jesu liv och Sex in the City.  Bygg din egen familj! Vi introducerar ”Amiljen”; levereras i platt paket, montera ihop själv, bruksanvisning medföljer. Kom och bygg!”

han för mig till vatten där jag finner ro,
han vederkvicker min själ;

”Förutom glitter och gläfs med diamanthundarna blir det på Gay Jul också mys med julpsalmer, ängalik sång med Arne’s Angels Angelic Choir, Baby-Jesus i garderoben, det glada budskapet, glitterkulor i gre… granen, Mian Lodalen kommer med Rydbergs Tomten, glögg på kyrkbacken och en allmänt stärkande paus i julpyntandet och julstressen.”

han leder mig på rätta vägar,
för sitt namns skull.

”Nu drar vi igång för hösten med en regnbågsmässa som låter sig höras! Flytta på dig Lundin – nu tar homosarna ton!”

Om jag ock vandrar i dödsskuggans dal,
fruktar jag intet ont,
ty du är med mig;
din käpp och stav,
de trösta mig.

Regnbågsmässans prästDet rosa jollret ovan kommer från Regnbågsmässans hemsida. Herdepsalmen är från Psaltaren – kalla mig gärna gammalmodig i dessa dagar. Bilden nedan är reklam Regnbågsmässan haft i QX. Vilken kombo, va? World Aids Day och så lite Baby-Jesus i garderoben på det så ingen blir för ledsen för det, tihi-tihi. Alltså, jag kräks.

Tur att de har en bild på prästen som håller i alltsammans, så jag vet vem jag ska undvika om jag hamnar i verklig själslig kris. ”Så du har blivit av med båda benen i en olycka och pojkvännen lämnade dig för din egen pappa och nu har du fått Ebola också? Jamen, tihi-tihi, jag brukar säga som Samantha i Sex and the city att…”

Regnbågsmässan

Blir man så här fån-kristen för att man är gay eller blir man gay för att man är så här fån-kristen?

Publicerat av

Henrik

Bloggar om bland annat science fiction på rymdfilm.wordpress.com och medier på tornberg.wordpress.com. Bor i Stockholm/Sverige/Europe.

14 reaktioner till “Gud, jag står inte ut!”

  1. Själslig kris?

    Vad f-n vet du om den utpekade prästens sätt att bedriva individuell själavård mellan Reginbågsmässorna? Nada. Och med vilken rätt dömer du ut en verksamhet som du förmodligen inte ens själv besökt?

    Alltså, jag kräks.

    Lägg ner det bittra gnället innan det övergår i hat. Och skaffa dig en egen präst som du trivs med. Du verkar behöva det.

  2. bibi! Jag vet inget om hennes sätt att bedriva individuell själavård men jag berättar om vilket intryck jag får av att kolla på Regnbågsmässans hemsida. Samma sak med mässorna: jag berättar vilka ganska starka känslor just jag får.

    Nu kanske det är så att arrangörerna redan har alla besökare de vill ha, och då spelar ju inte en bitter gnällspik som jag nån roll. Men skulle man alltså vara intresserad av fler i sin flock är det bra om man blir medveten om att vissa potentiella besökare blir avskräckta på grund av flamsigheten.

    Fick frågan igår vilka teman JAG skulle vilja se på en mässa, då? Familjetema är väl alldeles utmärkt. Det är paketeringen jag tycker är förnedande för mig som hel människa. Åtminstone inför Gud skulle jag väl få vara nåt annat än glitterbög för en stund.

  3. Aronson: Jag tycker Regnbågsmässan trivialiserar och vulgäriserar de viktiga ämnen de tar upp. Jag vill kunna märka skillnad på en högmässa och schlagerrummet på Lino.

  4. Bibi?
    Haha, nja, jag heter nog fortfarande Åke vad jag vet. Min blogg däremot, den heter Bibl.se. Ganska rolig förväxling, kan jag tycka 🙂

    Min poäng med mitt arga inlägg var inte att gå in i själva sakfrågan – dvs huruvida Regnbågsmässan är ytligt trams eller inte – utan avsikten var att reagera på ditt aggressiva utfall mot prästen ifråga. Jag tycker att det gränsade till hets. Dessutom känns det bara för taskigt att döma ut hela Regnbågsmässan som ytligt trams utan att ha mer att stå på. Att med utgångspunkt ifrån några ynka reklamsnuttar totalt dissa en hel kulturyttring , DET om något är ytligt trams.

    För övrigt är ju många av budskapen i Regnbågsmässans reklam ironiska, både mot majoritetssamhället och inåt, mot den egna gruppen. Så uppfattar jag dom i alla fall. Annars vore det ju illa. Om Livet, Döden och den stora Meningen på fullaste allvar skulle reduceras till en tjillevippen tralala schlagerdänga, ja då skulle jag också bli mörkrädd. Men nu råkar ledningen för Regnbågsmässan vara mer intelligent än så. I likhet med andra som på fullaste allvar hävdar att lek inte behöver utmana intellektet, kanske snarare tvärtom.

    /Åke

  5. Henrik,

    klart vi vill ha feedback, bra med konstruktiv sådan. Din ”blog rage” och personliga påhopp på din blogg känns mest som just det – blog rage.

    Visst vill vi att fler ska upptäcka vad vi har att erbjuda. Får i flock får dock andra syssla med.

    Vi påstår inte att vi är ”allt för alla” eller försöker ens vara det. Vi försöker inte vara det ”kyrkliga svaret” för alla hbt:s. Vi gör vår grej, så gott vi kan med de resurser och den energi vi har.

    Stereotyper varken är vi eller reducerar andra till. Den tolkningen ligger i dina ögon. Om den dubbelriktade ironin och gliringarna, mot både samhället omkring och vår egen ”community”, inte går hem är det ju tråkigt.

    Men nog fan är det mer djup i Regnbågsmässan än en lördagkväll på Lino! Okej, du skrev ”på schlagerdansgolvet” – är det musikvalet som du tycker kantrar?

    Nog tycker jag ”djupet” finns i mässorna, inte som färdiga svar och lösningar, men som en plats där man får tid och rum att stanna upp och ställa sig själv frågorna om livet.

    Det är mässorna som är hjärtat och centrum i Regnbågsmässan, inte ironiska/sarkastiska tonen och den gliriga attityden på sajt och i nyhetsbrev.

    Spännande med feedback och synpunkter, men trist när människor blir påhoppade personligt tycker jag.

    Regnbågsmässa imorgon
    /j

    PS. Regnbågsmässans teman spänner brett, och då blir det ”kollissioner” i annonseringen när vi inte har råd med separata annonser i varje nummer. Ska vi be om ursäkt för att temana spretar eller för att vi inte har råd med fler annonser?

  6. Flock var inte elakt menat. Det ordet har kristna övertoner för mig.

    Åke + Jonaz: Ni för båda fram ironin i hur Regnbågsmässan marknadsförs. Vet inte riktigt om jag förstår riktigt vad ni menar där. Tonen ni använder i utskick och på hemsidan är visserligen camp enligt klassiskt gaymanér men om ni dessutom säger att det är ironi så låt gå för det. Följdfrågan blir förstås varför ni är ironiska? Varför ”marknadsför” man religion på det sättet? Jag blir – som ni kanske märkt – fullständigt avskräckt.

    Sen undrar jag hur det kan komma sig att strejta får höra juloratoriet av Bach medan bögar och flator förväntas vilja se på dragshow i kyrkan till jul. Det tycker jag faktiskt är stereotyptänkande. Det är som om ni inte riktigt litar på att det räcker med kärnan i budskapet.

    Men jo, jag hoppas och tror också att Regnbågsmässan har mer djup än schlagergolvet på Lino. Men det kan man inte tro när man läser vad ni skriver om er själva. Vilket var min poäng.

    Om jag gjort er präst ledsen är det förstås beklagligt. Men om det ni säger stämmer, och jag bara har fått allt om bakfoten vad gäller ytligheten, torde det ju vara rätt lätt att undvika såna missförstånd framöver. Varför inte låta henne berätta på er hemsida vem hon är och varför hon tycker att Regnbågsmässan är viktig? Så blir hon ens nåt mer än ett flin.

    Lycka till framöver.
    Henrik

  7. Henrik:
    Du tycks ha fått för dig att jag på något sätt ”representerar” Regnbågsmässan. Det stämmer inte. Jag är vare sig ledningsperson eller volontär, knappt ens besökare. I den här diskussionen representerar jag ingen annan än mig själv. Capisce?

    Det huvudsakliga skälet till mitt deltagande i den här diskussionen är min irritation över den låga nivån på ditt inledande blogginlägg. Det var ett lumpet påhopp på en person och ett sammanhang som du inte bemödat dig om att bekanta dig närmare med innan du började spy galla.

    Ok, du vill att Regnbågsmässans präst ska berätta om sig själv och förklara varför hon tycker Regnbågsmässan är viktig? Jag menar vad är problemet? Det är väl bara att ringa? Hon har väl telefon som alla andra?

    Ett av de mest effektiva sätten att undvika missförstånd är att ta direktkontakt.

    Just do it.

  8. Du får det att verka som om jag begått ett stort övertramp som raljerat över just en präst. Är de off limits? Borde jag inte känna som jag gör inför epostreklam som jag får i min mailbox? Varför kan jag inte kommentera det som finns på en webbsida som alla kan besöka? Det är ju inte som om jag hämtat ett passfoto och publicerat hemliga personuppgifter, direkt. Alla som publicerar sig och sin bild på nätet får räkna med reaktioner. Även präster.

    Jag börjar närma mig ett streck i debatten, för egen del, om vi inte kommer på nåt nytt att säga. Jag har framfört synpunkter till Regnbågsmässan, och du har framfört att du tycker jag gick över gränsen. Ska vi nöja oss med det?

  9. Precis vad jag också tycker. Att det är dags att avrunda diskussionen.

    Men du ställer några följdfrågor, så låt mig först försöka svara på dem:

    Präster är inte mer off limits än ngn annan. De är förstås i ngn mening offentliga personer och ska kunna tåla kritik och genomlysning. Precis som alla andra offentliga personer. Vare sig mer eller mindre.

    Men det är skillnad på att framföra konstruktiv kritik och att ta ära och heder av någon. Och, ja, jag tycker att du överskred en gräns. Och det tycker jag inte därför att hon råkar vara präst utan därför att hon är en människa av kött och blod och i likhet med andra människor av kött och blod knappast gillar att bli beskriven som ett lallande fån utan hjärna. Vilket var ungefär hur jag tolkade ditt raljerande blogginlägg.

    Därmed stryker jag ett streck i debatten för min del.

    Må gott,
    Åke

Kommentera

