River Phoenix, James Dean, Heath Ledger

HeathHeath sällar sig idag till raden av unga talangfulla amerikanska skådisar, tillsammans med River Phoenix och James Dean, som möter ett tragiskt öde långt innan de hunnit nå sin fulla potential som konstnärer. Jag är förstås alldeles för ung för att ha upplevt Dean, men minns hur nedstämd jag blev då River dog på 90-talet. Hade då My own private Idaho i färskt minne, precis som jag har Brokeback Mountain idag. Och fanken, vad trist jag tycker det är med Ledgers död. Så oerhört trist.

Heath hittades död av sin massör som kom för ett bokat möte, på ett golv i en lägenhet i Soho på Manhattan. Polisen misstänker inget brott, utan jobbar utifrån hypotesen att han dött av en överdos. Han efterlämnar bland andra en tvåårig dotter.

Heath Ledger var på väg att bli något riktigt stort, det var de flesta överens om. Hans insats som den buttre och känslomässigt hämmade Ennis i Ang Lees episka homokärleksdrama Brokeback Mountain var hans största insats i karriären och förlänade honom flera priser, samt en Oscarsnominering. Då Brokeback Mountain var på tapeten skrev jag på Sylvester om honom i artikeln Homocowboys i ny film av Ang Lee, och beskrev honom då som en kille som spelat i flera ”hjärndöda” roller men som tagit steget upp som förste älskare. Ursprungligen kom han från Australien och jobbade sig uppåt genom TV-roller och sedan på vita duken. Genom sina insatser i bland annat Brokeback Mountain, Lasse Hallströms Casanova, och andra hyllade filmer som I’m not there och Lords of Dogtown etablerade han sig snabbt som karaktärsskådespelare.

Han har också en stor roll i den kommande Batmanfilmen, som The Joker. Den kommer han nu alltså att framträda postumt i.

Men jag kommer för alltid att minnas honom som Ennis i Brokeback Mountain, och känner en stor sorg ikväll. Fånigt va, för en skådis jag aldrig träffat…

Nästa: Artister som dött alldeles för unga

Publicerat av

Henrik

Bloggar om bland annat science fiction på rymdfilm.wordpress.com och medier på tornberg.wordpress.com. Bor i Stockholm/Sverige/Europe.

En reaktion till “River Phoenix, James Dean, Heath Ledger”

  1. ”Men jag kommer för alltid att minnas honom som Ennis i Brokeback Mountain, och känner en stor sorg ikväll. Fånigt va, för en skådis jag aldrig träffat…”

    Jag förstår dig, för jag känner likadant, fånigheten som du pratar om. Men detta var ju en människa som gjorde något bra för oss eftersom vi blev berörda av honom. Det är bättre än att inte sörja alls. Varje dag dör många människor i världen vars sorg man aldrig blir berörd av, de blir ”den stora massan” man kan tänka en medmänsklig tanke för. Här har vi någon konkret att ösa vår sorg på, låt oss då göra det.

Kommentera

