Munksex jag minns

Jag hade länge en oförklarligt starkt erotisk dragning till Christian Slater och fattade inte riktigt varför. Så en kväll  när jag ser Rosens Namn på TV faller bitarna på plats. Det är ju Christian som är den unge munklärlingen Adso från Melk. Det har jag i och för sig vetat, på ett rent triviaplan, men jag har inte sett filmen sedan jag var 14 och gick på bio med mamma. Nu när jag ligger i soffan och slökollar för att jag inte kan sova kommer filmen och mina minnen starkt tillbaka till mig. Jag minns miljöerna, det skitiga och leriga och äckliga. Och så springer alltså en 16-17-årig Christian Slater omkring med tonsur och kåpa och är Sean Connerys lärling. Som 14-åring i biomörkret tyckte jag att han var något av det sötaste jag sett, och det hade jag fullständigt glömt att jag en gång tyckte.

Sen kommer Den Där Scenen och jag inser varifrån min erotiska fixering vid Slater kom ifrån. Ni som sett filmen vet säkert vilken jag menar. Han gömmer sig i ett kök och upptäcker att en ung flicka gömmer sig bredvid honom. Då de blir ensamma drabbas hon av stora kåtslaget och börjar bokstavligen riva av den stackars oskyldige munken hans kläder. De har fumligt, desperat sex. Och Christian Slater, som jag alltså redan tyckte var söt, är spritt språngande naken och man får till och med se en sekunds Slatersnopp! Inte undra på att jag också fick stora kåtslaget.

Idag tycker jag inte att han ser lika gudomlig ut och scenen är mer gullig än upphetsande. Och Christian själv ser ut som en fumlig 16-årig munklärlig mer än den fullvuxne sexgud jag då såg. (Är man själv 14 är en 17-åring vuxen.)  Men minnet av vad jag då kände är väldigt tydligt nu. Jag smällde nästan av  – på den tiden fanns ingen internetporr, flickor och pojkar.  Hittade några bilder från scenen:

Rosens namn 1986

Rosens namn 1986

Rosens namn 1986

Rosens namn 1986

Publicerat av

Henrik

Bloggar om bland annat science fiction på rymdfilm.wordpress.com och medier på tornberg.wordpress.com. Bor i Stockholm/Sverige/Europe.

3 reaktioner till “Munksex jag minns”

  1. Psykotisk? Nejdå, han ser ”bewildered” ut. Han har faktiskt den minen i stort sett hela filmen.

    Det jag idag gillar bäst med den är just det skitiga. Det klafsar av lera, skrapar av grus, folk har sot i ansiktet och det flyter ruttna löv i badvattnet. Otroligt väl genomfört och man riktigt känner hur kallt och fuktigt det var att befinna sig på det tröstlösa klostret. Och varför böcker från en svunnen guldålder då blev dubbelt så viktigt att bevara..

Kommentera

