Hon vill göra Södermalm till en vänsterstadsdel

Åsa Hagelstedt, homosexuell ledamot i Södermalms stadsdelsnämnd vill göra Södermalm till en vänstermärkt stadsdel för personer med vänsteråsikter.

– Ett kul idé – även om hela Stockholm borde vara en en vänsterstad, säger Jonte Fossum, känd vänsterpartist.
Det är Åsa Hügelstedt, homosexuell ledamot i Södermalms stadsdelsnämnd, som vill införa en vänstermärkning för krogar, affärer och andra inrättningar.
– Det skulle vara ett positivt att säga att ”här har vi kunskap om att alla människor inte är höger – vi välkomnar alla”, säger hon till Metro.
Tanken är att stadsdelsförvaltningen tillsammans med bland annat Vänsterpartiet ska ordna en kort utbildning i toleransfrågor. De som genomgått den ska få ett slags certifikat, en vänstermärkning.
Och det behövs, enligt Åsa Hagelstedt.
– Det är något som inte stämmer i Stockholm. Man ser inte vänsterpartistiska par hålla händer och kyssas på samma sätt som andra par. För mig blev det här väldigt tydligt efter att jag hade varit på Kuba och i Venezuela.

Södermalm har traditionellt många vänsterställen och många vänster-personer bland invånarna. Jonte Fossum tror att krogarna skulle vara intresserade av att vara vänstermärkta.
– Från krogarnas sida vore det korkat, inte minst kommersiellt, att ha en negativ inställning till vänster-personer.

———–

Nä, texten ovan är förstås inte sann. Men det är den här texten i Metro. Alldeles på riktigt vill en vänsterpartist bestämma att Södermalm ska vara en ”regnbågsmärkt” stadsdel. Men jag vill inte ha något ghetto, tack så mycket. Det fina med Stockholm är just att det inte finns en speciell gaystadsdel – och det är förstås heller inte möjligt att skapa någon genom politiska beslut. En klisterlapp på dörren till en restaurang – och sen då?

Vad innebär egentligen ”gayvänlighet”? Att företaget gärna vill att jag spenderar pengar hos dem? Att de älskar mig för att jag är homosexuell, eller kanske trots att jag är homosexuell?

Och vad ska jag tro då jag promenerar i denna regnbågsmärkta stadsdel och kommer fram till en restaurang som inte har det lilla klistermärket? Är jag välkommen ändå? Har de tackat nej till att vara med, eller har de inte blivit tillfrågade än? Kan ett företag tacka nej till klisterlappen men ändå välkomna homosexuella?

Det här är ett välmenande men urbota korkat förslag. Attityder sitter inte i en klisterlapp.

———–
Urbota korkade kan man också vara på den andra politiska flygeln. Kristdemokraterna kräver att en konstutställning om sex stoppas.  ”A history of sex” heter den och har blivit vandaliserad av nazister tidigare. Som tur är vägrar de lokala Folkpartisterna med hänvisning till yttrandefriheten. Tack för det, åtminstone.

Publicerat av

Henrik

Bloggar om bland annat science fiction på rymdfilm.wordpress.com och medier på tornberg.wordpress.com. Bor i Stockholm/Sverige/Europe.

6 reaktioner till “Hon vill göra Södermalm till en vänsterstadsdel”

  1. Håller med om att dylika utspel som den regnbågsmärkta stadsdelen inte är konstruktiva. Jag tror snarare att de stöter folk ifrån sig i och med att man känner att det är ju min stad också. Att staden skulle vara särskilt vänlig si eller särskilt vänlig så blir absurt i längden i och med att det finns så många olika grupper att ta hänsyn till. Kanske en bred certifiering som kan innefatta alla, att staden är en human och tolerant plats där alla kan vistas och känna sig hemma?

    Vad gäller konstutställningen i Alingsås blir jag förvånad att ämnet sex i Sverige av idag på sina ställen alltjämnt är kontroversiellt.

  2. alrik: Om det stöter vanligt folk ifrån sig i allmänhet vet jag inte – jag tror nämligen att Södermalmsborna ÄR ganska toleranta. Men det kan stöta de som redan hatar bögar och flator. Det är t ex alltid ett par misshandelsfall utanför Stockholm pride varje sommar – just för att den ökade synligheten lockar till sig våldsamma element med ett horn i sidan till homos.

    Därmed inte sagt att man inte ska skylta med att en inrättning är gayvänlig. Men för att det ska funka måste en sån sak komma underifrån.

    Och jag personligen förutsätter faktiskt att jag är välkommen överallt precis som jag är – tills motsatsen är bevisad. Skulle aldrig nånsin vilja åka till Söder BARA för att det gjorts en kampanj där, och jag skulle aldrig nånsin gå på ett ställe BARA för att de är gaymärkta. Lite högre krav har jag faktiskt i mitt liv. Det är lite förnedrande att bli inföst i ett ghetto när vi istället ska vara stolta att vi inte har några gaykvarter precis bredvid horgatorna (det är nämligen där gaykvarter ligger i andra städer – där ingen ville vara från början). Vi har kommit längre än så.

  3. Pierre: Precis, homostadsdelar brukar hamna i skumma kvarter där ingen annan vill vara. Sen blir det med tiden flottare och flottare och plötsligt flyttar alla andra in för att det är så trendigt.

    Ska vi följa den internationella trenden bör vi alltså snarast etablera oss i Norra Botkyrka! Det vore faktiskt roligare.

    Fan, nu lät jag väldigt innerstad och medelklass och svenne.

  4. Att komunister vill diktera vad andra skall tycka är ju känt. Men jag fattar inte att om åsa är homo vad är då Lars Ohly, han är ju hennes 20 år äldre pojkvän. Har Åsa taskig upväxt eller.

Kommentera

