Fascist future chic: Starship Troopers

Starship troopersIdag såg jag om Starship Troopers (1997), för första gången i sin helhet sedan jag såg den på bio. Regi Paul Verhoeven. Är inte det här en av hans lite orättvist bortglömda filmer? ”Alla” är ju överens om RoboCops förträfflighet, eller hur? Men RoboCops moral är å andra sidan bra mycket mer uppenbar än den i S.T, ja nästan lite sagosöt i jämförelse. Jag minns så väl när jag såg ST på bio och Neil Patrick Harris kommer in med sina kolleger från säkerhetstjänsten – i uniformer som nästan är exakta kopior av SS-uniformer! Vi i publiken som sett detta ögonblick liksom vid horisonten, hela filmen igenom, skrek av skratt och busvisslade. Vi var ungefär 20 st. Resten av biopubliken, som ju mest var där för att se rymdmonstren åka på däng, tyckte inte alls att det var lika kul. ”Vaddå, e rom nazister, hurmenardomnu?”

Ja, dom e nazister, pucko! Eller åtminstone fascister – och Verhoeven skriver det med gigantiska bokstäver över hela sin film från den allra första rutan – samtidigt som det är lysande action med unga snygga människor och snygga specialeffekter. Han ger fina vinkar om det – med hela jordaxeln. Nazistuniformerna växer liksom fram under filmens gång, från vanliga ”rymduniformer” till allt mer SS-lika kläder vartefter som filmen går. Men det är alltså först på slutet som de kommer in i De Där Skärmmössorna (som jag tyvärr inte hittat på bild men du vet vilken typ). Det är humor det. Men alla fattade inte satiren och filmen (liksom förlagan, en roman av Heinlein) har anklagats för att glorifiera just fascism. Bullshit, förstås. Och kan bara yttras av dem som blev chockade när nazistuniformerna dök upp. Somliga känner inte igen samhällskritik om den så hoppar upp och biter dem i rumpan.

Starship troopers

Några reflektioner:

  1. Jag kan inte fatta att jag nånsin tände på Casper Van Dien
  2. De ”TV-sändningar” med krigspropaganda som är med genom hela filmen är inte helt olika dagens amerikanska TV-kanaler i krigstid. T ex Fox News eller CNN. Vilket förstås är Verhoevens poäng – och den är egentligen ännu tydligare idag 11 år efteråt.
  3. Människor och insekter handlar på exakt samma sätt i filmen och utan någon som helst moral.
  4. De allra flesta amerikanska sci-fi-skildringar på film skildrar en totalitär stat. Okej, Starfleet i Star Trek är ju schjyssta killar, men likförbannat är det nån sorts militärdiktatur. Verhoeven skruvar det bara liiite till så att det inte går att bortse från.
  5. Filmen är roligare än jag minns den – och faktiskt väldigt lik amerikanska skildringar av Andra världskriget.
  6. The Brain Bugs mun ser precs ut som ett anus.

Jag ser nu, ja just nu medan jag skriver, att det släpptes en ”uppföljare” som gick direkt till video, 2004. Inte i regi av Verhoeven förstås. Av döma av reaktionerna på IMDB (Starship Troopers 2: Hero of the Federation) är den sällsynt usel. Starring Kelly Clarkson! Låt oss gissa: den är gjord av nån som inte fattade nazistreferenserna – och den är bara heroisk. Det är i så fall den slutgiltiga twisten på originalfilmen.

But wait, there’s more! 2008 kommer ännu en uppföljare, Starship Troopers: Marauder och i den ska Casper van Dien vara med. Inte heller denna regisserad av Verhoeven. O, joy…

Publicerat av

Henrik

Bloggar om bland annat science fiction på rymdfilm.wordpress.com och medier på tornberg.wordpress.com. Bor i Stockholm/Sverige/Europe.

4 reaktioner till “Fascist future chic: Starship Troopers”

  1. Jag har alltid gillat Starship Troopers. Ända sen jag såg den på bio. Och jag hade en major hard on för Casper också.

    Jag har sett Starship Troopers 2 också. Jag förväntade mig en riktig skitfilm, och mina förväntningar överträffades.

  2. Jag la till en punkt 6 på listan ovan. Glömde skriva det igår, eftersom jag var trött och det var sent. Men så är det.

    Casper är lite söt, speciellt då han ligger i en tank med en stor fet slang in i munnen.

  3. Han har för bred haka – ser ut som ”G.I Joe”?
    Han har för brett mellan ögonen?
    han ser ut att vara uppfödd på amerikansk hormonpumpad biff?
    Han har för vita tänder?
    Han är inte min typ helt enkelt.
    Den här veckan. Nästa vecka kanske jag tänder på go-o-gla-kexchokla-killar igen. Will let you know

Kommentera

