DVD: En italiensk Fantasia från 1977

Allegro non troppoNi vet hur det är när man kommer på att man glömt bort att ta reda på något som det är viktigt att man får veta? För mig var det så idag. En gång när jag var en mycket liten pojke visades en tecknad film på TV. Det var dinosaurier som marscherade till tonerna av Bolero. I min minnesbild var det här en mycket mäktig scen och på något vis har minnet stannat mycket tydligt i min hjärna, fast minnet har så att säga varit bortglömt. Tills idag. Snubblade över klipp från Disneys Fantasia på Youtube och hittade några sekvenser med dinosaurier som flydde undan svält till tonerna av klassisk musik. Då kom hela det starka minnet från min barndom plötsligt upp till ytan, helt intakt. Jag har inte tänkt på den här scenen på kanske 25-30 år och plötsligt är det som om det var igår.

Enda problemet var förstås att det inte var den scenen. Hade jag alltså sett en annan tecknad film än Fantasia med dinosaurier som marscherade till ljudet av klassisk musik? Vad är chansen för det?

Det visar sig att jag sett filmen Allegro non troppo (1977) av italienaren Bruno Bozzetto. Den är en parodiFantasia vilket förklarar att såväl Disneyfilmen som Bozzettos film innehåller en lång scen med evolutionen och dinosaurier som marscherar mot sin undergång. Men mer än att parodisera så refererar Allegro non troppo till originalet – och utmanar Disneys vision.  70-talspessimism ställs mot Disneys optimism. Scenen jag minns – som finns som Youtubeklipp här nedanför – är precis lika kraftfull idag som då jag såg den som barn. Det är helt enkelt en jäkligt stark vision och animation med massor av fantasi och hantverkskunnande. Den är förstås inte ”bättre” eller ”sämre” än Fantasia – men helt klart tillför den något av eget konstnärligt värde.

Avgör själv! Här är först Allegro non troppo-scenen från 1977 som jag minns så starkt från min barndom:

Och här är så två utdrag ur Disneys Fantasia med evolutionen och sen utrotning (1940):


Allegro non troppo finns numera på DVD och är långfilmslång. Den innehåller sex scener, alla byggda kring klassiska verk som Bolero, Eldfågeln, Valse triste och En fauns eftermiddag. Dessutom finns det en ramhistoria som inte är animerad som handlar om en kille som gör en film som liknar Fantasia..

Publicerat av

Henrik

Bloggar om bland annat science fiction på rymdfilm.wordpress.com och medier på tornberg.wordpress.com. Bor i Stockholm/Sverige/Europe.

2 reaktioner till “DVD: En italiensk Fantasia från 1977”

  1. TACK!!!
    Du anar inte vad jag och min mamma har sökt efter denna film som även oss har gett starka minnen. Speciellt av Bolero! Det var också det enda namn på musikstycke som vi visste när vi för ca 15-20 år sedan sökte efter den på svt. Ingen visste eller hade hört talas om den, och ingen träff i deras arkiv. Nu ska jag överraska min mamma och se på fler filmer på you tube 😀
    Tack för att du lade ut filmen
    Annika

Kommentera

