Sorgligt att läsa

Jag läste Federleys senaste förvirrade och förvirrande blogginlägg nyss. Vaddår ett stort steg framåt? Jag skrev den här kommentaren:

En enorm besvikelse är vad jag känner idag, Fredrick. Enorm. En verkligt stor sorg över att läsa ditt inlägg där du faktiskt helt missar sakfrågan och bara kan se det politiska schackrandet och den ”seger” som du vunnit på det slagfältet. Det här är ingen seger eller ett steg framåt. Det här är du som väljer c-karriären framför idealen.
Det är verkligen för jävligt. Jag hade stora förhoppningar på dig. Nu får jag leta annorstädes. Ajöss.

Sorgligt är vad det är.  Fredrick är så uppfylld av dramat i situationen att han blandar ihop behovet av signalspaning med behovet av att avlyssna allt den svenska befolkningen gör.  Tror han på det själv, eller är det ett sätt att rädda ansiktet?

När man läser ändringslistan för lagförslaget som ska manglas igenom idag slås man också av hur många punkter det är och hur mycket det skriker av uselt lagstiftande. Ett förslag som behöver så här många tillägg och kontrollorgan är helt enkelt inte rätt formulerat eller tänkt från början.  Det är inte rätt att avlyssna befolkningen. Att lägga till aldrig så många kontrollinstanser spelar ingen roll då kränkningen av min och andras personliga integritet sker redan på avlyssningsstadiet. Förstår man inte det, kan man inte kalla sig liberal.

Publicerat av

Henrik

Bloggar om bland annat science fiction på rymdfilm.wordpress.com och medier på tornberg.wordpress.com. Bor i Stockholm/Sverige/Europe.

Kommentera

