Tralala tvidelididi, kom hit om du vill..

Någonstans under solens förgyllda sigill finns en plats,
som i min fantasi hör mej till.
Fast den blott är en syn för min inre pupill,
skriver jag allaredan ADRESS: ROSENHILL.
Tra-la-la tvi-de-le-di-di – kom hit om du vill,
så sjunger alla fåglar i ett träd strax intill.
Tra-la-la tvi-de-le-di-di – i drill uppå drill
dom sjunger på ackord sin ADRESS: ROSENHiLL.

Inte mycket att tillägga. Sommaren är vacker från femte våningen i Huvudsta. En ek skymmer kvällssolen från balkong två och kommer inom kort att få hälsa på en flaska Round-up. Humlorna gillar vår rosmarin. Håkan fyllde femtio i helgen. Jag jobbar ett par veckor till. I augusti gifter jag mig. Livet är underbart.

Här är en annan fågelsång (av Povel):

 Se, där borta mot skyn syns ett påfågelsträck!
Hör hur orrherren pickar på mitt fönsterbleck!
Märk hur asgamen lockar från björken, så täck,
och ur min hand äter flyttstrutsen nykokad knäck.

Pjitt pjitt pjitt pjidelididi! hörs lockrop och svar,
och högt i hacktornshäcken häckar hackspettens par.
Snick snick snick snickelisnicksnick! Sånt gör mig så gla’!
Jag trivs hos mina vänner bland småfoglarne-na.

Sen såg jag ett tänkvärt citat av Steve Jobs:

When you’re young, you look at television and think, There’s a conspiracy. The networks have conspired to dumb us down. But when you get a little older, you realize that’s not true. The networks are in business to give people exactly what they want. That’s a far more depressing thought. Conspiracy is optimistic! You can shoot the bastards! We can have a revolution! But the networks are really in business to give people what they want. It’s the truth.

Publicerat av

Henrik

Bloggar om bland annat science fiction på rymdfilm.wordpress.com och medier på tornberg.wordpress.com. Bor i Stockholm/Sverige/Europe.

En reaktion till “Tralala tvidelididi, kom hit om du vill..”

Kommentera

