Jag är Ipren, den intelligenta integritetsdebattören

Många sa mycket kloka saker i samband med FRA-debatten i somras. En del av de som sa kloka saker var för FRA och ännu fler tillhörde motlägret. Det sas också mycket dumt från båda läger.

Framför allt tycker jag att kritikerna saknade det bredare perspektivet, hur allas vår syn på personlig integritet håller på att förändras med rekordfart. Vi fläker alla upp och och ut oss på sociala sajter och i bloggar.  Vi håller twittrande på att minituöst kartlägga våra egna liv för eftervärlden. Den myndighet som vill veta vad medborgarna gör behöver bara läsa RSS-feeden från Facebook.

Samhället där var och en är sin egen Storebror är ett faktum. Vi vinner något på det, helt säkert. Kanske förlorar vi något också, men i så fall vad? De här frågorna snackar vi nästan inte alls om (vi är väl för upptagna med att pyssla med dokumentationen av vad vi gjorde i helgen). Förrän då staten för en gångs skull visar lite känsla för tidsandan och vill vara med och övervaka. Då tar det hus i helvete. Då kommer brösttonerna fram, ibland med lite lustiga resultat. Som Micke, denne digitale fullblodsexhibitionist, som protesterade mot FRA genom att filma allt han gjorde med en webbkamera. Erkänn, Micke, du njöt av varenda sekund! (Och jag gillar Micke skarpt på alla vis, make no mistake!)

Jag är också emot FRA-lagen, på de allra flesta vis. Framför allt tycker jag inte att liberala politiker borde ha röstat för den. Men jag tycker också att vi borde lyfta näsan lite och se det större perspektivet. Vad betyder integritet för oss i den värld vi lever i idag, och i morgon? Vad har vi för eget ansvar?

Var är den intelligenta integritetsdebatten?

Publicerat av

Henrik

Bloggar om bland annat science fiction på rymdfilm.wordpress.com och medier på tornberg.wordpress.com. Bor i Stockholm/Sverige/Europe.

7 reaktioner till “Jag är Ipren, den intelligenta integritetsdebattören”

  1. Den breda debatten om integritet tar jag med glädje, men problemet med en sådan debatt är att den både bör och ska tas i ett lugnt tempo.
    Den lyc´xen ghar vi(jag) inte just nu, efter FRA-Lagen är riven och den breda parlamentariska diskussionen är igång, då kan vi göra ett försök.

    Men tills dess får jag tyvärr ha en ”upptaget” skylt.

Kommentera

