Den änglalike Robin1, fyllde 1 år 1998

Min första hemsida hette Robin1 Gay Webzine och den startade jag 1997. Idag hade man kallat den för en blogg, men då var det en hemsida och jag satte alltså epitetet ”webzine” på den. Web-magazine. Robin1 var mitt användarnamn från chatprogrammet IRC.

Då Robin1 Gay Webzine hade varit igång i precis ett år skrev RFSLs webbtidning Homoplaneten en artikel om mig, ”GRATTIS ROBIN1”.  Den finns fortfarande på nätet.

Eftersom Lars Jonsson som skrev artikeln uttryckte sig så fint så citerar jag här:

Robin1 Gay Webzine firar 28 december 1 år på nätet. Webzinet är Sveriges främsta privata homohemsida. Sedan 9801 har sajten haft knappt 58 400 besökare. Sidorna är skapade av stockholmaren Henrik Tornberg och uppdateras regelbundet med nyheter, guideinformation, bildgallerier, den omtalade Ebba Sparres egen skvallerkrönika, med mera. Homoplaneten gratulerar och önskar Robin1:s sidor fortsatt lycka till!

Det var väl snällt skrivet?

Robin1.com, som jag döpte om sajten till under 1998 blev den direkta anledningen till att jag fick jobb på Sylvester.nu under 1999. På Robin1-tiden hade jag alltså ett annat jobb på dagen, jag var projektledare inom ett ganska konventionellt kontorsyrke. Bögbloggandet var nåt jag skötte på kvällen och på natten.

Innehållet på Robin1sajten handlade om homofobi, politik, religion, fetischer, sport och lite allt möjligt. Själva skvallerkrönikorna som Homoplaneten refererar till kan vara värda en helt egen memoarkolumn men Ebba Sparre var alltså något jag drog igång redan innan Sylvester och som vi flyttade in från Robin1.com till Sylvester då jag började här. De går fortfarande att läsa på Sylvester, sök på Ebba Sparre under Kultur om du är intresserad. Ska man vara ärlig så var det nog skvallret som fick folk att få upp ögonen för mig och sen måste jag ha gjort nåt bra i övrigt eftersom de fortsatte att läsa även andra saker jag skrev.

Bilden där jag sitter med bar överkropp är hämtad från sajten, och förekommer också i RFSLs artikel. Jag bör vara runt 25 år där, bilden är tagen med webbkamera hemma i sovrummet i Traneberg. Lite änglalik, eller?

Egentligen var inte min hemsida något märkligt med dagens mått mätt. Var och varannan människa mellan 15 och 75 delar sina tankar om livet med andra på nätet. Det var precis det jag gjorde också. Men i mitten av 90-talet, nu snackar jag 1995-1996-1997 så fanns det nästan ingenting sånt på webben. Framför allt var det väldigt ovanligt i Sverige. Jag minns två personliga hemsidor som jag själv besökte, en drevs av en kille som kallade sig Mirror och den andra av Jens Crusenborg. Båda hade några rader om att vara bög och så en massa länkar till de få andra gaysajter som fanns. Det var genom Mirror jag hittade rfsl.se där Micke Moggia byggt upp RFSL-chatten. Det är samma chatt som finns idag. Jag minns att jag inte vågade spara RFSL som bokmärke på min dator på jobbet utan memorerade Mirrors hemsideadress och gick in den vägen på RFSL.

Ungefär så var läget då jag själv la upp min egen hemsida på gratisservern Geocities i slutet av 1997. Då visste jag förstås inte att jag ungefär ett och ett halvt år senare skulle sluta mitt vanliga jobb för att börja arbeta heltid med det svenska böginternet. Eller att det äventyret skulle vara så länge…

Publicerat av

Henrik

Bloggar om bland annat science fiction på rymdfilm.wordpress.com och medier på tornberg.wordpress.com. Bor i Stockholm/Sverige/Europe.

Kommentera

