Bögmemoarer?

Jag håller på med nåt sorts mentalt bokslut över mina år som bögprofil. Jag jag beslutade mig för att lägga ner Sylvia (eller ge bort den till den som vill) är en del av den processen. Sylvester vill och tänker jag ju ha kvar så länge jag kan, men ENGAGEMANGET jag kände för bögvärlden en gång i tiden har om inte försvunnit så svalnat en hel del.
På sätt och vis är det inget konstigt. Alla utvecklas vi och jag vara väldigt, väldigt engagerad under många år. Först var jag med och drog igång gaystudenterna i Uppsala i början av 90-talet, sen höll vi på med chatkanalen #gay.se på irc, så började jag blogga 1997/98 som Robin1, gjorde medlemstidning för SLM Stockholm, satt i styrelsen i samma förening och började så på Sylvester 1999.

När jag tänker efter har jag alltså varit mitt i gaysmeten i 17-18 år.

Nu jobbar jag med annat än Sylvester på dagarna, och har börjat få lite distans till bilden av mig själv som Någon i gayvärlden. Eller det blev mer komplicerat än så med åren. Först var jag Någon. Sen blev jag en Föredetting. En loser, faktiskt. Att gå från gayvärldens topp till dess botten tog en tre-fyra år och jag har varit rätt deppig periodvis över att glansdagarna varade så kort tid. Och ibland har jag känt mig bitter över att jag som gjorde så mycket bra inte fick nån credd medan andra som gör så mycket medelmåttigt hyllas i bögvärlden. Ni hör själva – ingen bra situation att befinna sig i. Det är nämligen så att om man lägger ner för mycket tid på att grubbla på hur bra man är så hinner man inte GÖRA nåt bra, bara tänka på att göra det. Långsamt men säkert la jag ner gayverksamheten – och jag la ner skrivandet.

Jag tyckte själv att min röst, i skriven form, ekade mer och mer ihålig. Och jag ifrågasatte om det var nån som var intresserad längre.

Men som sagt, lite distans börjar jag få nu. Har börjat komma över de tråkiga delarna av mitt gayliv och kan se att det hänt mycket skoj också. Jag har träffat många roliga människor, gjort mycket roligt. Och även om jag idag inte tror att jag kommer att göra ”comeback” som vare sig gayprofil eller debattör så tillåter jag mig nu att njuta lite mer av minnena.

Under vintern och våren kommer jag att dela med mig med några av dessa minnen här.

Publicerat av

Henrik

Bloggar om bland annat science fiction på rymdfilm.wordpress.com och medier på tornberg.wordpress.com. Bor i Stockholm/Sverige/Europe.

Kommentera

