Du kan ju inte komma och begära något! Att säga nej till Pride.

Vid två tillfällen har jag blivit tillfrågad att sitta i Stockholm Prides styrelse. Jag tackade nej båda gånger. Till saken hör att jag från början alltid var kritisk till Pride, i mina texter. Ville man ha en Pridekritisk röst eller text så ringde man mig. Jag var missnöjd med det mesta: för dyrt, för kommersiellt, för mycket schlager, för tramsigt eller för tråkigt. Att Pride gömde sig i Tanto var en käpphäst jag hade, och jag och flera föreslog att man skulle flytta till Kungsträdgården. Det mesta av den kritiken är  i allra högsta grad giltig idag också, och det här med Kungsträdgården kommer ju att bli verklighet i sommar. Men ska man vara ärlig så blev nog helhetsintrycket av mina prideskriverier rätt gnälligt. Aldrig var han nöjd, den där Tornberg.

Desto finare av dem att fråga om jag ville sitta i styrelsen, kan man ju då tycka.

Andra gången minns jag mycket tydligt. Det var efter den sommarens festival, i slutet av augusti. Jag hade precis skrivit något elakt om hur jäkla töntigt jag tyckte att hela evenemanget var. Då ringde en man från valberedningen upp mig på kontoret och undrade om inte jag skulle bli en bra styrelseledamot? Nej, blev  mitt svar, precis som en gång tidigare.

– Dels har jag inte tid, sa jag. Ni kommer bara att bli irriterade på att jag inte engagerar mig tillräckligt mycket och ofta. Men framför allt så är min roll journalistisk, dvs granskande. Jag trivs med utanförperpektivet!

Då blev mannen lite arg. Han hade full koll på alla klagomål jag framfört tidigare, ja, man förstod att just mina många idéer som jag framfört på olika vis var själva anledningen till att jag fick samtalet. Mannens röst blev allvarlig: jag hade en plikt att ställa upp för rörelsen, då den kallade.  Han tyckte att jag kunde ju inte sitta och kritisera Pride i flera år och sen inte vilja vara med då de beslutade sig för att släppa in mig.

– Du fattar väl, sa han. Att du kan ju inte komma och begära något sen!

Jag lovade visst att tänka över saken, men meddelade redan efter ett par veckor att jag tänkt färdigt. Än idag känns det som rätt beslut. Inom Pride hade jag antingen blivit uppslukad och försvunnit i den enorma spektakelmaskinen. Eller så hade jag bara blivit ovän med allesammans. När jag nu rätt många år efteråt tittar tillbaka så känns det ganska bra att jag för det mesta hållit mig på min kant. Mitt förhållande till Gayvärldens stora kollektiv har varit ambivalent som bäst. Det har också gjort att jag blivit isolerad från kärnan, eliten inom gayvärlden. Inbjudningarna fanns där, men jag tog dem inte.  Intalade mig att jag klarade mig själv. När sedan inbjudningarna slutade komma, var det både en lättnad och besvikelse. Hur var det nu Groucho Marx sa om att man inte vill vara medlem i en förening som släpper in såna som en själv?

Hur som helst, Pride klarade sig galant utan mig. Och i sommar flyttar de till och med in till stan!

Publicerat av

Henrik

Bloggar om bland annat science fiction på rymdfilm.wordpress.com och medier på tornberg.wordpress.com. Bor i Stockholm/Sverige/Europe.

2 reaktioner till “Du kan ju inte komma och begära något! Att säga nej till Pride.”

  1. Tycker om ditt inlägg. Visst klaga kan man alltid göra och om man inte finns inne i kärnan så kan man inte komma att ändra saker. Men du ja kan säga en jag har suttit i en styrelse och tyvärr hjälpte inte de för att förbättra vår organisation.

    Jag är kritiskt emot hur man idag arbetar och allt jag läser i pressen så ser det inte ljust ut.
    Men vi kanske ska samla ihop våra vänner gå med i organisationen och kasta ut alla vi inte vill ha och rösta in de vi står för🙂

Kommentera

