Experiment: Jag slutar läsa nyheter annat än på Twitter i en vecka

Testet börjar idag 29 april 2011 och pågår en vecka till 6 maj 2011.

Syftet är att ta reda på hur min nyhetskonsumtion påverkas av att använda Twitter som primär nyhetskälla, och även att se hur min uppfattning av vad som ”hänt” påverkas.

Mål med projektet:

  • Jag ska aktivt ta del av nyheter jag kan läsa på Twitter
  • Jag får inte se nyheter på TV
  • Jag får inte läsa papperstidningar
  • Jag får inte gå in på nyhetssajter på webben, annat än om jag hittar en länk till en viss artikel på Twitter
  • Jag får inte klicka mig vidare från en artikel på en nyhetssajt utan måste backa tillbaka till Twitter

Publicerat av

Henrik

Bloggar om bland annat science fiction på rymdfilm.wordpress.com och medier på tornberg.wordpress.com. Bor i Stockholm/Sverige/Europe.

4 reaktioner till “Experiment: Jag slutar läsa nyheter annat än på Twitter i en vecka”

  1. Intressant experiment! De flesta större nyhetsförmedlare finns väl på Twitter också, så det borde inte vara något problem att få rubrikerna. Däremot djupet och detaljer ska bli intressant att se om du kan hänga med i. Lycka till!

  2. Wow, intressant. Själv har jag precis börjat experimentera med tjänsten ”Summify” för att konsumera nyheter på en ”need to know basis”. Ser fram emot att höra ditt utlåtande till helgen!

Kommentera

