21 Erasurelåtar: Love To Hate You (#5)

Lyssna på låtarna i Spotify

Love To Hate You
från Chorus (1991)

På begäran av Pia Kalischer är dagens låt en av Erasures största partyhits och även en av deras roligaste videor: Love to hate you. Utan tvekan är den musikaliska inspirationen hämtad från Gloria Gaynors  I will survive, men galenskaperna i videon är helt original. I själva verket signalerade den här singeln en att en ny, något mer hysterisk (och framgångsrik) period av Erasures karriär hade inletts. Det var i ungefär samma veva de började transa och göra ABBA-covers också. Love to hate you är inte en av mina favoriter dock. Jag föredrar Erasure lite mer vemodiga. Albumet som låten är hämtad från – Chorus – kan jag däremot varmt rekommendera. Det är ett av bandets mest helgjutna och varierade album. Och det är Andy Bells egen favorit.

Publicerat av

Henrik

Bloggar om bland annat science fiction på rymdfilm.wordpress.com och medier på tornberg.wordpress.com. Bor i Stockholm/Sverige/Europe.

2 reaktioner till “21 Erasurelåtar: Love To Hate You (#5)”

  1. Jaa, Chorus är en underbar skiva. Spår nummer två ”Waiting for the day” får jag fortfarande rysningar i kroppen när jag hör.
    ”Wild” som var den skiva som kom emellan The innocents och ”Chorus” hamnade nästan i skymundan.
    Trots detta efter ett par vodkashots brukar jag ”plåga” min omgivning med ”La Gloria” från just Wild-skivan. Den är så härlig att sjunga.

    Många av mina favoriter är B-sidor från deras 12″ singlar tex ”Waiting for sex” och som du säger de många finstämda vemodiga låtarna, jag kan fortfarande fälla en tår när jag hör ”She won´t be home” från Crackers International singeln, men annars är Oh Lamour och Witch in the Ditch fortfarande storfavoriter.

    Skall bli roligt att se vilka låtar du väljer 🙂

    /Mischa

Kommentera

