21 Erasurelåtar: A Little Respect (#21)

Lyssna på alla låtar i Spotify

A Little Respect
från The Innocents (1988)

Har ett popband ett största ögonblick? Ett mestsäljande album, ja, eller till och med ett bästa album. Men kan man säga vilken takt i vilken låt som utgör höjdpunkten? I Erasures fall kan man i varje fall hävda att det är inledningstonerna på A Little Respect som inleder albumet The Innocents,  som utan tvekan är ett av 80-talets bästa popalbum. Jag tror att Andy och Vince visste mycket väl att den här gången hade de fått till det på riktigt. Självförtroendet hörs i den här låten. I mina öron är det här en perfekt popsång.

Videon är kul eftersom den är bokstavlig. Jag lägger med en från förra året också, då Andy gjorde en remix till förmån för gayungdomar i USA.

Då var det slut på mina tjugoen låtar. Tack ni som orkat läsa. När ni läser det här är jag i Köpenhamn och går på konsert på Operaen, med just Erasure. De här blogginläggen har varit min lilla förfest!

Publicerat av

Henrik

Bloggar om bland annat science fiction på rymdfilm.wordpress.com och medier på tornberg.wordpress.com. Bor i Stockholm/Sverige/Europe.

Kommentera

