Sociala playtjänsters akilleshäl är mina vänner

Vi gillar att göra saker tillsammans med andra, om det så bara är att mysa tillsammans. Först var lägerelden lägereld, sen blev det radion och så TV:n. Sen blev det sociala medier som typ tog över TV:s roll men ändå inte riktigt ändå. Men Youtube och andra ”traditionella” sociala medier saknar broadcastmediernas samtidighet – var och en tittar för sig och kommenterar i efterhand. Upplevelsen blir inte helt gemensam och därmed inte lika trevlig som att titta på TV tillsammans. Och Youtube (för att fortsätta på samma exempel) är också offentligt, medan det gamla broadcastmediet är något du tar del av tillsammans med familjen och vännerna.

Men nu kommer en ny generation med sociala playtjänster där man tittar eller lyssnar samtidigt med andra och med personer som man väljer ut själv.  Spotifys integration med Facebook är förstås paradexemplet. Men Google Hangouts håller även på att integreras i Youtube, så att du kan bjuda in de kompisar just du vill titta tillsammans med och dela upplevelsen med dem. Jag vet att SVT tänker i de banorna kring sin SVT Play och inom Sveriges Radio talas det också mycket om hur man kan öka det sociala interagerandet kring direktsänd radio (där Alltid nyheter gjorde en bra insats med små medel då de använde Twitter som livetablå). Andra exempel på etablerade aktörer som jobbar med sociala playtjänster är MTV Under the thumb som är en app som både funkar som fjärrkontroll till TV:n och en arena där du kan kolla tillsammans med kompisar.

På Next Berlin träffade jag förra årets vinnare i startupkategorin, Wahwah FM, som är en webbradioaggregator (app) som även låter dig som lyssnar sända din egen kanal till dina vänner. Wahwah kommer vi säkert att höra mycket mer ifrån, för de berättade att de nu fått färska investerarpengar från San Francisco.

Jag träffade även en annan startup som kallar sig BeeFM, och efter att ha testat deras Facebookapp i några veckor så tycker jag mig se en akilleshäl hos dessa nya sociala playtjänster, nämligen mitt eget nätverk. BeeFM samlar ihop mediaklipp som mina Facebookvänner delar med sig av och gör en playlist av det. Den kan jag i efterhand spela upp på Facebook, så att jag inte missar någon bra musik eller videor som mina vänner delar. Vad är då problemet? Kanske är det bara jag, men eftersom mina Facebookvänner är en salig blandning av familj, kolleger, vänner och ytliga bekanta så blir det också en salig blandning i min BeeFM-playlist. Nån gammal bekant skickar upp massor av hårdrock medan en annan gammal bekant älskar schlager.

Kort sagt, mina Facebookvänner har rätt taskig musiksmak. Åtminstone de av dem som delar Youtubevideor. Därmed faller hela konceptet BeeFM för mig. Att lyssna mig igenom playlisten skulle för mig vara ett straff, inte en ynnest.

I de presentationer för den nya generationen sociala Playtjänster som nu visas upp på nätet och på konferenser är de vängrupper som använder tjänsterna allesammans unga, urbana electroälskare med DJ-drömmar – och de delar sina feta tracks med likasinnade. För Berlins avantgarde är det förstås bara att plugga in hörlurarna och köra så det ryker. Men för alla oss andra som inte längre är 25 och som har ett nätverk som består av mostrar, gamla skolkompisar och schlagerfans i alla åldrar så krävs det att den sociala playtjänsten har en mer sofistikerad urvalsmetod för uppspelning än att man är bekant med folk. Och musik säger så mycket om en person – kanske för mycket. Jag är inte alls säker på att jag vill veta vilka av mina vänner som lyssnar på Eddie Meduzas ”Runka ball” kl 02.30 en lördagsmorgon.

En av de fina sakerna med nätet är att man kan komma i kontakt med så mycket nytt. Slarvigt programmerade sociala playtjänster kan bli ett steg bakåt.

Publicerat av

Henrik

Bloggar om bland annat science fiction på rymdfilm.wordpress.com och medier på tornberg.wordpress.com. Bor i Stockholm/Sverige/Europe.

En reaktion till “Sociala playtjänsters akilleshäl är mina vänner”

  1. Hi Henrik,
    Thank you for writing about BeeFM.
    Your experience (as I understood it from google translate 🙂 is a precious feedback for us in BeeFM.
    I would just like to point out that there are filtering tools in BeeFM that allows you to ”fine tune” the music you’re getting, so. after few blocks, your playlist becomes much more enjoyable.
    BeeFM continues to develop features that will emphasize the social aspect of music.
    In the future planning, we will consider your opinion too, so thank you again.

    Best regards,
    Daniel Fogel
    co-Founder of BeeFM

Kommentera

