Bilder av huset Stäket i Lund

Jag har berättat tidigare om min släktforskning och att min familj på pappas sida bodde i huset Stäket i Lund i cirka hundra år. Numera är det restaurang där.

I augusti 2012 åkte vi på bilsemester i Skåne och passerade nära många platser som dykt upp i släktforskningen. På Österlen åkte vi förbi St Olof, Gladsax och Jerrestad. Och så kom vi till Lund sent en eftermiddag, och jag passade på att knäppa några kort på gamla Stäket. Något jag inte varit medveten om är hur centralt huset ligger – man ser ju faktiskt Domkyrkan längre upp på samma gata. Vi gick inte inte, men enligt min pappa så förstördes husets charm på 1950-talet då familjen förlorade huset och det hårdrenoverades. Fram tills dess hade 1800-talets gamla hem åtminstone funnits kvar delvis.

Stora Södergatan mot Domkyrkan. Stäkets trappgavel till vänster. Foto: Henrik Tornberg
Utvändigt behåller huset sitt medeltida stuk. Foto: Henrik Tornberg
Ingången till restaurang Stäket. Var det här ingången var då det var privatbostad också? Foto: Henrik Tornberg
Stäkets huvudbyggnad. Foto: Henrik Tornberg

Mer av mig om Stäket:

Om hur Frans Tornberg kom till Stäket och

Om livet för familjerna Tornberg och Lundgren i Stäket 

Publicerat av

Henrik

Bloggar om bland annat science fiction på rymdfilm.wordpress.com och medier på tornberg.wordpress.com. Bor i Stockholm/Sverige/Europe.

Kommentera

