Om konceptet Rymdfilmsbloggen, efter 50 filmer

Mr Spock förekommer på rymdfilm.wordpress.com

I januari startade jag en ny blogg – Rymdfilm – på rymdfilm.wordpress.com och igår recenserade jag min femtionde film där. Jag planerar att fortsätta åtminstone till hundra filmer, eller så länge som jag har material. Projektet är ett labour of love, inspirerat av olika omtittningar (rewatch) och omläsningar (reread) på fantasy- och science fictionbloggen Tor.com. Där kollar de på olika serier, t ex Star Trek, och skriver ett lååångt inlägg per episod. Och så kommenterar alla. På samma vis gör de med romaner, med ett inlägg per kapitel.

Så tänkte jag

Då jag kände för att göra något eget om scifi så funderade jag på vad en svensk variant av en sån blogg kunde vara. Jag tror publiken här är mycket mindre. Mitt val föll därför på långfilmer, eftersom det är ett lite bredare ämne än att detaljerat gå in på kapitel eller episoder. Min hypotes är att en långfilmsblogg om science fiction kan tilltala en hyfsat stor svensk publik, och att min kunskap räcker för att skriva korta och underhållande inlägg om filmer (men inte till att analysera dem i detalj). En stor inspiration är de skojiga topplistorna på Denofgeek.com,  med väldigt korta men innehållsrika texter om varje punkt.

Från början bestämde jag mig för följande parametrar:

  • Snäv inriktning på ”filmer om eller i rymden” – det behöver alltså inte vara science fiction, även om huvudspåret är det. Lars von Triers ”Melancholia” kan alltså komma med, men inte ”Matrix” eftersom den senare inte har någon rymdkoppling. För mig är det här ett sätt att garantera att urvalet blir lagom och att alla filmer hör ihop på något vis.
  • Starkt mallade inlägg med fasta underrubriker
  • Ett inlägg ska gå snabbt att skriva och läsa
  • Hellre många korta inlägg än få genomarbetade
  • En långfilm i varje inlägg, men korslänka mycket till andra filmer/inlägg
  • Bedöm filmen utifrån hur väl den lyckats med genren
  • Skriv för en specialintresserad publik
  • Bedöm scenografi, art direction, design, kostym, musik, specialeffekter och annat som förhöjer just science fictionkänslan
  • Ett videoklipp i varje inlägg, om möjligt

Under de första månaderna har jag justerat konceptet på följande sätt:

  • Varje inlägg måste bäras av högupplösta och snygga foton, snarare än av video. Bilderna, om de är bra, säger betydligt mer än pixliga Youtubeklipp, som ändå sällan har kompletta scener. En vacker science fictionfilm kräver HD-kvalitet, och därför får ofta stillbilden gå före
  • Mer inriktning på story och manus än i början, vart efter som jag känner mig mer bekväm att analysera sånt i skrift. Det är enklare att bedöma specialeffekter än manus, så här prövar jag mig fram hur jag ska göra.
  • TV-serier kan inkluderas som ”Det bästa från…”
  • Topplistor med innehåll från olika filmer bör återkomma oftare (för de är poppis)

I somras hade bloggen nått en platå i antalet besökare, eftersom jag mest spred inläggen till mina Facebookvänner. Google är och förblir den största referrern, men jag önskar mig ju även en återkommande publik. Därför gjorde jag följande:

  • Startade Facebooksidan facebook.com/rymdfilm
  • Startade Twitterflödet @rymdfilm
  • Köpte en Facebookannons för 300 kr, med målgruppen ”populärkultur”, med en maxgräns på 10 kr per dag

Som en följd av de här åtgärderna har besöken ökat med nästan det dubbla, och det ökar fortfarande vecka från vecka. Antalet gillare på Facebook har gått från 35 av mina egna vänner till 135, sedan jag började med annonsen. Bloggen har ca 75 följare på Twitter, men Twitter ger knappt några besök vad jag kan se.

En bra dag har nu bloggen ungefär 100 sidvisningar. Jag tror aldrig Rymdfilm kommer att locka en särskilt stor läsekrets, pga det trots allt smala och nördiga innehållet. Men jag hoppas och tror att läsarna har roligt under sina besök. Jag har i varje fall roligt medan jag skriver.

Publicerat av

Henrik

Bloggar om bland annat science fiction på rymdfilm.wordpress.com och medier på tornberg.wordpress.com. Bor i Stockholm/Sverige/Europe.

3 reaktioner till “Om konceptet Rymdfilmsbloggen, efter 50 filmer”

  1. Och vi som läser rymdfilm har också roligt.

    Mycket intressant metainlägg om hur du tänkt dig och hur det utvecklats. Tror du att bloggen kommer att ha trafik även om du slutar skriva?

  2. Jag tror att bloggens sidvisningar kommer att sjunka ihop som en sufflé sakta om jag slutar skriva. Det märks att Google och WordPress passar bra ihop, för det är mycket sökningar på Prometheus, Galaxy Quest och Independence Day som hamnar hos mig, och speciellt bilderna ger många träffar.
    Men en vanlig ”sökdag” ger inte ens en tredjedel så mycket visningar som en dag då jag skrivit nåt nytt. Ett nytt inlägg håller i sig i besöksantal i minst fyra-fem dagar efter publicering, eftersom inte alla orkar kolla upp allt nytt varje dag.

    Men rimligen, om jag hade 100 inlägg borde jag ha dubbelt så mycket söktrafik per dag, eftersom träffytan är dubbelt så stort. Dock är det ett begränsat antal filmer som folk verkar intresserade av: Alien, Blade Runner, Galaxy Quest, Total Recall och stumfilmen Resan till månen.. Alltså, om jag recenserar 50 obskyra rymdfilmer lär det inte öka söktrafiken så mycket

Kommentera

