Då den berömde fotografen kom till vår skola

Varje gång jag ser fotografen Mattias Klums namn så tänker jag på hur dåligt han fick mig att må den där gången då han besökte vår gymnasieskola. Säkert utan att mena något illa. Jag tog studenten 1991 så det här måste ha varit nåt år innan dess. Mattias är bara några år äldre än jag och vi är båda från Uppsala. Kanske var han en tidigare elev på Katedralskolan?  Han hade i varje fall redan gjort sig ett namn som fotograf och berättade inför en hänförd aula om sina äventyr i djungeln. Han hade oss elever helt i sin hand.

Men mitt minne hänrör sig från slutet av hans föreläsning, då han slutade skoja och la an en allvarligare ton. Han ville varna oss tonåringar för AIDS, som vid den här tiden fortfarande var en i allra högsta grad dödlig sjukdom.

– Ni måste vara rädda om er, tyckte Mattias Klum och spände ögonen i oss. För ni vet, det är ju inte bara (paus, himlar med båda ögonen och skrattar) ni vet.. bögar som kan få det.

Han väste fram ordet bögar, och himlade med ögonen, och flinade. I det ögonblicket kändes det som om det var han och resten av de tusen eleverna mot mig. Det var nog faktiskt första gången jag verkligen, verkligen kände mig helt exkluderad från en social gemenskap som en följd av min läggning. Hade samma sak hänt mig idag hade jag inte tagit åt mig så mycket, men som tonåring är man mer känslig. Och det var ju en ung hjälte som Klum som sa det.

Sen fortsatte föredraget om djungeln. Det var bara ett ögonblick, och inget illa menat, förstås. Men det kommer för alltid att vara mitt minne av Mattias Klum.

Publicerat av

Henrik

Bloggar om bland annat science fiction på rymdfilm.wordpress.com och medier på tornberg.wordpress.com. Bor i Stockholm/Sverige/Europe.

Kommentera

