Hemmets dödslista – saker som jag aldrig kommer att köpa igen

Den tekniska utvecklingen är snabb och omvälvande, inte bara för vår kommunikation utan också för våra hem. Ett exempel är CD-hyllan, denna en gång så vanliga inredningsdetalj som hade egna sidor i IKEA-katalogen. Idag tillverkas och säljs knappt några CD-ställ längre. Jag vet i alla fall att jag aldrig kommer att köpa en igen. Roade mig lite med att tänka efter vad jag har hemma som kommer att bli den sista i sitt slag. Vad kommer jag aldrig att köpa igen?

Bokhylla
Bokhylla

Bokhylla

Alla läsande, lyssnande och tittande människor har alltid haft problem med utrymmet. ”En bok till och vi kommer inte in genom dörren” hette det hemma hos oss när jag var liten, och tidigt lärde man sig strategier som att ställa dubbla lager med böcker eller plocka ned det sällan lästa i källaren. Men senaste året har jag bara köpt e-böcker. Mina bokhyllor innehåller inget nytt, annat än det jag får i present. Jag kommer säkert att köpa lite analoga böcker även i framtiden, men det är ganska tydligt att mina hyllmeter kommer att räcka för all överskådlig framtid.

Bluray-spelare
Bluray-spelare

Bluray-spelare och CD-spelare

Vi är storkonsumenter av videofilm och har hyllmeter med DVD- och bluray-filmer. Jag gillar blurayens bildkvalitet, men blev väldigt besviken på formatets seghet och dåliga möjlighet att spara bokmärken eller ens uppta filmen där man slutade. Jag tror inte att hemelektronikindustrin kommer att fixa en uppdatering av blurayformatet som löser de problemen. Och jag tror inte att det kommer ett fysiskt lagringsmedium efter bluray. Allt kommer att strömmas och vara digitalt. Den CD-spelare vi använder hemma är över 20 år gammal och tuffar på fint.  Jag har definitivt köpt min sista spelare för fysiska skivor.

Plånbok med plats för fysiska pengar

Min förra plånbok hade inget myntfack, och det var något jag vande mig snabbt vid. Mynten hamnar i burken. Min nya plånbok har knappt plats för några sedlar, bara för en hög med kort. Nästa plånbok blir förmodligen mobilen. Att Sverige ska få nya sedlar om några år kommer förmodligen mest att vara en kuriositet, för vi kommer sällan att få användning för dem.

Fast telefon

Så sent som 2009 köpte vi en sprillans ny trådlös fast telefon i snygg ”design”. Idag ligger den nedpackad tillsammans med den bärbara cd-spelaren. Även om jag ibland kan sakna ljudkvaliteten som fibertelefoni gav, så är den fortfarande sämre än vad man får genom Skype eller andra ip-telefonitjänster, direkt i datorn.

iPod
iPod

iPod

Finns ingen anledning att använda mp3-spelaren då allt går att göra i telefonen. De dagar som jag av olika anledningar inte har tillgång till telefonen så duger min iPod Nano från 2006 alldeles utmärkt.

Stationär dator

I somras tvekade vi väldigt länge då det var dags att byta dator. Skulle vi köpa en fristående skärm och koppla en minidator eller bärbar dator till den? Till slut blev det en iMac ändå, mest på grund av att Apples fristående skärmar är så dyra. Men då det blir dags att byta nästa gång är jag bombsäker på att datorn blir som en modul i ett större integrerat system där man har skärmar i olika rum. Och på tal om det:

TV som inte har iOS eller Windows eller Android

Det kommer inte att säljas några TV-apparater framöver som inte har ett riktigt operativsystem, med en riktig internetkoppling. Oavsett om TV:n är en skärm kopplad till en dator eller en liten dator i sig. De yxiga TV-operativsystemens tid är i varje fall förbi.

Papperstidning
Papperstidning

Prenumeration på papperstidning

Hör ni det, DN och SvD. Det är ingen idé att ni ringer mig och tjatar. Jag vill inte ha nån papperstidning igen. Så länge jag lever. Ni kan glömma mig som kund.

Brännbara DVD-skivor

USB-stickor eller streaming FTW! Men CD använder jag fortfarande och bränner på, inför mina DJ-spelningar. Där kommer det att bli ett par paket till innan formatskifte även i DJ-båset.

Kamera utan Wifi eller 3G

Jag älskar vår Canon EOS 550D, från sommaren 2010. Men det är helt oacceptabelt att man inte kan ladda upp bilder trådlöst från den. Därför hamnar den allt oftare i sin väska, och så blir det mobilkameran som tar dess plats. Orka sitta och tanka över via USB.

FM-radio

Det säger sig förmodligen självt, men jag är en webbradiokille. FM är svåranvänt och knastrigt. Vi har en i bilen, men kanalerna i stereon hemma är inte inställda. Radio hör hemma i appar, som sen kan kopplas in i det system som passar bäst för stunden.

Konservöppnare
Konservöppnare

Konservöppnare

Kommer ni ihåg då man kunde köpa konservöppnare som var ”designade”? Då Röda Klara satt på varje köksvägg med självaktning? Då det såldes elektriska konservöppnare som skulle stå framme? Nu har färskvaror, tetrapak eller burkar med öppningen inbyggd ersatt gamla sortens konservburkar. Klara dammar.

Papperskalender

Minns ni Filofaxen, 80-talets iPhone?

Bubblare: CD-skivor (köper fortfarande, men digitalt), pappersböcker (köper hellre e-bok),

Publicerat av

Henrik

Bloggar om bland annat science fiction på rymdfilm.wordpress.com och medier på tornberg.wordpress.com. Bor i Stockholm/Sverige/Europe.

Kommentera

