Idé till intäktsmodell för journalistik

Det här är ett tankeexperiment. Jag har lagt ned ca 1/2 timme på att skriva ned nedanstående, som en kreativ övning, privat för mig själv. Vore intressant att höra branschkollegers åsikter om idén.

”Spotify för journalistik”

Problemet:
Mediabolagen är i kris eftersom gamla affärsmodeller (papperet, bland annat) är på väg ut men nya modeller ännu inte genererar tillräckligt med pengar. Annonser är inte tillräckligt inkomstbringande för att hålla innehållsproducenterna flytande under tiden.

Hypotesen:
Konsumenterna är villiga att lägga mycket pengar på sin mediakonsumtion även i framtiden. Vart pengarna går påverkas av den totala kostnaden för internetaccess, musik, TV, telefon, spel och nyhetsmedier. Konsumenterna är idag mindre villiga än tidigare att ha enskilda affärsförhållanden med varje mediabolag och föredrar aggregerade tjänster som Spotify eller App Store. Trenden går också mot att betala en fast avgift för obegränsad tillgång för mediainnehåll.

Konceptet:
Mediabolag går samman och startar en gemensam prenumerationstjänst för journalistiskt innehåll, ungefär som musikbranschen gjorde med Spotify.

Utformning:
Tjänsten är en klient som liknar en blandning av Google Reader och Spotify, där journalistiskt innehåll aggregeras och visas upp utifrån ”Senaste nytt” eller kan sorteras på avsändare eller ämne. Innehållet kan vara artiklar man läser eller strömmande media.

Intäkter:
Tjänsten finansieras främst med en månadsavgift som fördelas till innehållsskaparna per läsning/tittning/lyssning. Precis som med musikbranschen och Spotify sker en fördelning till rättighetsinnehavarna av innehållet, proportionerligt. Den användare som betalar får sitt innehåll presenterat annonsfritt, precis som i Spotify.

Gratis annonsfinansierat vs premiumvisning:
Man kan tänka sig en modell där gratisanvändare av tjänsten får titta på annonser som visas i klienten medan hen tar del av innehållet. Detta kan vara samma annonser som skulle ha visats på mediabolagets webbplats om besöket skett där istället. Betalande premiumkunder genererar en minst lika stor intäkt per visning till innehållsproducenten som en annonsfinansierad visning.

Tekniska förutsättningar:
Användaren tar del av innehållet i klienten, inte på respektive mediabolags sajt. Innehållet distribueras genom ett API från respektive mediahus.

Fördelar:

  1. En fast prenumerationsavgift sänker tröskeln hos konsumenter att betala för journalistiskt innehåll, utan att konsumenten behöver ha en prenumerantrelation till varje enskilt företag
  2. Affärsmodellen är beprövad från musikbranschen
  3. Innehållsproducenterna delar distributionsplattform, precis som de tidigare delat på tryckeri och tidningsutdelning
  4. Innehållet kan leva och vara intäktsbringande även utanför den egna webbplatsen
  5. Även mindre innehållsaktörer kan vara med

Nackdelar?

  1. ?
Annonser

Publicerat av

Henrik

Bloggar om bland annat science fiction på rymdfilm.wordpress.com och medier på tornberg.wordpress.com. Bor i Stockholm/Sverige/Europe.

3 reaktioner till “Idé till intäktsmodell för journalistik”

  1. Jag är inte branschkollega, men jag använder en massa media i jobbet och just sådana prenumerationstjänster. Tror på den här idén.
    Skulle aldrig lägga en spänn privat på att preumerera på DN, större irritationsmoment än den blaskan har jag svårt att tänka mig. Däremot kan jag tänka mig att betala indirekt via en sån där tjänst.

  2. Nackdelen är att man måste betala när det tidigare funnits gratis. Och så länge det finns en efterfrågan på gratis så kommer det att finnas gratis. I en eller annan form.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s