Därför gör vi en bloggbok om min morfars liv

Idag startar jag och min mamma en blogg om min morfar tillsammans, om Andra världskriget, om hans liv, gärning fångenskap och död.. Läs på helmutgiese.wordpress.com om boken, och läs första kapitlet.

Vem var Helmut Giese?

Jag träffade aldrig min morfar Helmut. Han dog ung, 45 år gammal, bara fem år äldre än jag är nu. Året var då 1953. På sätt och vis hann han med mycket på kort tid. Han prästvigdes, lämnade sitt hemland Tyskland för Sverige, startade en familj och en församling i Stockholm. Men Andra världskriget tog honom, som så många andra, och han hamnade i fångläger i Gulag. Efter hemkomsten fick han bara några få år till. Även om hans livsvilja inte knäcktes av åren i Sovjet, så var det mycket annat som försvann under de åren. Livet blev sig aldrig mer likt igen för Helmut.

Inget av detta hade jag vetat, om det inte varit för Ulrika Tornberg, Helmuts dotter och min mamma. Hon hann aldrig lära känna sin pappa, men ägnade andra halvan av 00-talet åt att forska om sin far Helmut Gieses liv. Hon letade upp dokument…

View original post 378 fler ord

Publicerat av

Henrik

Bloggar om bland annat science fiction på rymdfilm.wordpress.com och medier på tornberg.wordpress.com. Bor i Stockholm/Sverige/Europe.

Kommentera

