Fem saker som måste vara med i en Playtjänst 2014

Jag jobbar själv med Play-appen för Sveriges Radio sedan 2008, så till viss del talar jag av yrkeserfarenhet som säger mig ungefär vad som går att få till hos en webbtjänst 2014.
Men framför allt talar jag som användare som hör till den där jobbiga typen som använder mycket och vill bli belönad för det. Så här är min lista på hygienfaktorer för Playtjänster. Ingen av nedanstående hjälper Telias digitala Smartbox med. Inte en enda.

1 känn igen din användare: spara hans aktiviteter, spellista, historik och favoritavsnitt. Ingen vill behöva börja om från början jämt.

2 ha ordning på hyllorna. En film som finns i normal kvalitet och HD är inte 2 separata filmer som får 2 sökposter. Val av kvalitet ska vara en funktion i spelaren inte en massa titlar eller kanaler som heter HD.

3 låt oss filtrera listor på betygen, filmbolagen, regissör, år och nyckelord.

4 minns mina val och erbjud liknande

5 jag ska aldrig behöva starta om från början av en film eller avsnitt om jag pausar över natten. Det är slappt programmerat
6 korslänka – recensioner från webb, kommentarer, sätta betyg, diskutera
7 sök på avsnittsinnehåll

Publicerat av

Henrik

Bloggar om bland annat science fiction på rymdfilm.wordpress.com och medier på tornberg.wordpress.com. Bor i Stockholm/Sverige/Europe.

Kommentera

