Topplista: De bästa vinjetterna för filmbolag

På plats 4 kommer Gaumont, det franska film- och TV-bolaget, och deras logga från 80-talet. Den här gillar jag för att när man såg den var det ju förstås en fransk film – vilket var lite coolt när jag var ung. Man kände sig lite världsvan, liksom. Minns Luc Bessons tidiga!

Kolla på Youtube (nytt fönster)

På plats 3 kommer den gamla SF-vinjetten från 80-talet med linjen ni vet, och den ostiga tretaktsdiscon. Men vet ni vad, den svänger tusen gånger mer än den 90-talsversion som kom sen. Och de blå linjerna som helt omotiverat fyller hela bilden är ju bara så rätt – 2008. Och det här ger mig associationer till min barndoms filmer som Jönssonligan, Sällskapsresan och Astrid Lindgren. Trygghet!

På plats 2 kommer den fanfar Är Storfilm mer än nån annan – 20th Century Fox. Den är en riktig klassiker. Och jag tror att de övergav den ett tag på 70-talet (eller också gjorde de inte så mycket filmer under United Artists guldår – Fox är ju mer mastodontfilmer)
Den här ger mig fortfarande rysningar av förväntan i alla fall!

På plats 1 kommer National Geographic. En djärv melodi komponerad i liksom en bättre tid i vad som definitivt var ett bättre Amerika. Elmer Bernstein heter komponisten och han dog 2004 efter ett produktivt liv som filmkompositör.
National Geographic och deras filmer representerar för mig allt det bästa med USA. Och jag minns så väl första gången jag hörde och så deras ”opening title” – det var i den klassiska filmen Save The Panda från 1983 som blev startskottet för att rädda jättepandan från utrotning. Det lät som en stridssignal!

Har hittat den som mp3

Den är också med, med den snygga fyrkantsloggan, en kort sekund i början av den här:

Publicerat av

Henrik

Bloggar om bland annat science fiction på rymdfilm.wordpress.com och medier på tornberg.wordpress.com. Bor i Stockholm/Sverige/Europe.

4 reaktioner till “Topplista: De bästa vinjetterna för filmbolag”

  1. Tack för ett utmärkt inlägg. Gaumtont har jag aldrig sett, men den var inte dum. Håller med dig helt om SF-vinjetten – för att inte tala om 20th…Fox. Shit. Kameraåkningen, de feta trummorna, fanfaren, ALLT är perfekt. Har du lagt märke till att början av fanfaren är ett intro, och slutet är typ som de sista tonerna i en storfilm när The End-skylten visas? En mastodontfilm sammanfattad på fem sekunder. Ibland kan det räcka.

Lämna en kommentar